Kan je op YouTube met een filmpje waar "Royalty-free music" onder staat geld genereren zonder dat het opgeleverde naar de artiest gaat?

Op YouTube.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

In principe wel. Maar daar gaat wel het een en ander aan vooraf. Royalty free betekent niet, dat je zomaar met die muziek aan de gang kunt gaan, maar dat je eerst een licentie moet kopen, vóór het in werkelijkheid (voor jou) ook echt royalty free wordt.

Als je een licentie koopt, dan zal de prijs afhangen van wat je ermee gaat doen. En ook zal in de licentieovereenkomst komen te staan, wat wèl en wat niet mag. Het zou dus mogelijk kunnen zijn, dat je fors betaalt voor die "royalty free" muziek, maar dat je er alleen geld mee mag genereren volgens jouw plan. Het opnieuw uitbrengen van die muziek op CD, de originele muziek verkopen, of de muziek gebruiken in een reclamespot zouden dan niet onder de licentieovereenkomst vallen, en dat mag dan niet. Dat zou je er allemaal nog bij kunnen kopen, en dan wordt je licentie fors duurder.

In jouw geval zal dus niet het door jou gegenereerde geld geheel of gedeeltelijk naar de artiest gaan, want dat is al gebeurd, voor dat jij maar één cent eraan kon verdienen. De artiest heeft dan dus een vergoeding ontvangen via de licentie, en pas daarna kun je ermee aan de slag.

Hieronder 2 links, die een en ander nader verklaren.
http://blog.iusmentis.com/2009/06/12/royaltyfree-is-niet-gratis/
http://www.stockfotorechten.nl/watumoetweten.php

Je zou ook eens kunnen googelen op non-copyrighted music, en freeplay music. Er zijn veel links, ook naar sites die speciaal bedoeld zijn voor filmpjes op YouTube. Maar ook daar zul je die sites goed moeten bestuderen, vooral de kleine lettertjes. In het algemeen geldt dat hoe grootser je de zaken aanpakt (dus hoe meer je eraan gaat verdienen) hoe beter je je moet voorbereiden. Ga je honderden Euro's verdienen met zo'n filmpje, laat je dan goed adviseren door een deskundige. Verdien je er een tientje in het jaar mee, dan hoef je je niet zo druk te maken. Succes!

http://freeplaymusic.com/
http://sonnyboo.com/music/music.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ookee... Dus het is eigenlijk niet mogelijk om een nummer van het internet te downloaden dat:
-gratis is
-ik overal voor mag gebruiken (dus ook het genereren van geld op YouTube)
-en zonder copyright of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt wel ongeveer wat je zegt. Maar ik sluit helemaal niet uit, dat je na heel lang zoeken toch ergens iets op het internet kunt vinden, dat je niets kost aan licenties, en je toch commercieel mag gebruiken. Het probleem is het commerciele gebruik. Was dat niet zo, dan zou het zoeken veel sneller en makkelijker gaan. Ik las overigens, dat je voor 9 dollar al een licentie kunt kopen, en dan mag je het ook commercieel gebruiken, en er dus ook geld mee verdienen. Hier nog 2 links:
http://www.geeksaresexy.net/2010/08/24/how-to-finding-music-for-youtube-videos/ http://www.primaryelements.com/license_agreements.html En nog een tip:
Google eens op
royalty free music youtube
Heel veel informatieve links te vinden.
Het zal je wat tijd kosten, om dat allemaal te lezen, maar het voordeel is dan, dat je je plannen kunt uitvoeren, zonder in de problemen te komen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok super:) Bedankt voor je goeie antwoord.
Volgens mij is "Royalty-free music" alleen voor privégebruik.
Maar de oplossing is simpel, maak gewoon zelf een hit nummer, dan zijn alle royalty's voor jou!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, royalty free music is niet allen voor privégebruik. Het wil alleen zeggen dat je er slechts eenmalig voor hoeft te betalen (of niet) en het daarna eindeloos mag gebruiken. Het betekent dus niet dat het gratis is.

Let wel op: veel Amerikaanse royalty free music is niet echt rechtenvrij. Na de eenmalige betaling krijg je toch nog een rekening van Buma voor openbaarmaking, bijvoorbeeld op Internet.

Ga naar http://www.backgroundmusicforfree.com om te horen hoe dit precies zit en voor mijn gratis rechtenvrije muziek.

Heb je wel wat budget, kijk en luister dan eens naar mijn rechtenvrije library: http://www.royaltyfreecomposer.com

Hoe weet ik dit? Ik ben rechtenvrij componist, niet aangesloten bij Buma/Stemra. Ik heb me de afgelopen jaren verdiept in muziekrechten. Zie ook http://www.woutersiteur.nl/muziekrechten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Composer, Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ben helaas maar een leek in audio rechten. En zou er veel tijd aan kwijt zijn uit te zoeken hoe ik legaal, door een ander gemaakte muziek onder mijn filmpje kan krijgen. (Én inkomsten mag genereren.) Maar kunt u mij misschien vertellen of er ook muziek te krijgen is die ècht volkomen gratis is. Muziek waar ook geen copyright op zit. En waar je mee mag doen wat je wilt? Gewoon... Nummers die op het internet rond zweven... En niemand weet van wie het is. Of misschien wel van iedereen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Drolie, Je kunt in ieder geval mijn gratis muziek gebruiken: http://www.backgroundmusicforfree.com. Verder weet ik het zo 123 niet. Ik geloof niet dat er veel nummers "rondzweven". Je bent dus aangewezen op de royalty free music websites. Wel even goed de kleine lettertjes lezen. Succes! groet, Wouter