Beeldscherm valt uit en/of slaat vast. Wie kan me helpen?

Regelmatig slaat mijn beeldscherm helemaal vast en kan ik helemaal niets meer. De muis reageert dan niet. Moet de hele PC afsluiten en werkt alles weer. Soms valt het scherm even uit en gaat weer aan. Krijg de melding: Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld. Beeldschermstuurprogramma AMD driver reageert niet meer en is hersteld. Weet iemand wat er aan de hand is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Je beeldscherm slaat niet vast! Je computer slaat vast, of is bezig met een langdurend proces. Zo te lezen zit de makke in de videodrivers. Je zou eens kunnen zoeken op de site van AMD voor nieuwe drivrers. Kijk ook meteen voor nieuwe drivers voor de chipset (niet alleen de videokaart) ook dat wil nog wel eens schelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Mogelijk is je driver verouderd, update je driver.

2. Gezien de vorm van de foutmelding veronderstel ik dat je Windows Vista of 7 draait. Als er iets mis gaat met de grafische aansturing vanuit Windows wordt dit vaak onterecht aan het Beeldschermstuurprogramma toegewezen. Zet Microsoft Aero eens uit en kijk of dat helpt.

3. Helaas kan dit ook betekenen dat er hardwarematig iets fout gaat. Ik heb dit gehad met mijn GeForce 9800 GT. De chip bleek niet goed te functioneren en veel te heet te worden. De kaart had hiertegen een hardwarematige bescherming die gewoon de chip uitschakelde. Het stuurprogramma crashte dan natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar vind ik die drivers? Het gaat om een ATI Radeon HD 5450. En moet ik eerst de oude verwijderen? (hoe) of kan ik de nieuwe eroverheen installeren? Ik heb windows 7 - 32 bit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier vind je ATI-drivers: http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx Gewoon over de oude heen installeren is geen probleem.
Je moet de oorzaak van dit probleem zien te achterhalen. Er zijn namelijk meerdere mogelijke oorzaken.

Zaken die je zeker moet doen:

1) Een nieuw beeldschermstuurprogramma installeren (zoek het merk en type van je beeldkaart op en zoek deze op de website van de fabrikant)
2) Als dit niet helpt, kijken welke foutmelding het geeft, daar op zoeken
3) Als je geluk hebt, heb je zowel een kaart op het moederbord als een insteekkaart. Je kunt die insteekkaart dan tijdelijk even verwijderen. Als het probleem dan verholpen is, weet je zo goed als zeker dat die kaart stuk is. Je kunt tevens van iemand tijdelijk een beeldkaart lenen.

Ik heb bovenstaande net achter de rug, bij mij was het de kaart, heb nu een nieuwe, werkt perfect. ;)