Waarom werken computers steeds langzamer, als ze ouder worden? Heeft dit met de software of met de hardware te maken?

Ik heb mijn computer nu 5 jaar, en hij begint steeds meer te haperen. Ik heb CC cleaner gebruikt om alle rotzooi er af te halen, maar na een tijdje begint hij weer te haperen. Dit gebeurd vooral in internet explorer. Helpt het om windows opnieuw te installeren? of blijf hij dit daarna nog steeds doen. Ik ben niet de enige die daar last van heeft. Op het kantoor op mijn werk hebben zij daar ook last van. daar moeten zij na een paar jaar weer nieuwe computers aanschaffen. Kan iemand mij helpen hiermee, dan ben ik je eeuwig dankbaar.
vriendelijke groeten Ikweethetnietmeer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor een computer heb je?
Het maakt nogal verschil of het 5 jaar geleden de goedkoopste of de aller duurste was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met Ccleaner kan u ook zien welke programma's er allemaal opstarten, daar zal ook wel een en ander bijzitten welke u kan afzetten, die starten toch als u ze activeert.

Het beste antwoord

99% Software, 100% software als je harde schijf net gedefragmenteerd is. (daar heb je trouwens geen extra programma voor nodig, Windows kan dat zelf en doet het mogelijk al automatisch voor je)

Vooral updates van Windows vertragen de boel (dit is met Apple software trouwens net zo erg)
Apple is er laatst beschuldigd dat ze dat bewust doen om mensen eerder nieuwe hardware aan te laten schaffen. (dat stond op een bekenden nieuwssite, geen idee hoe dat verder afgelopen is)

Anti virus software kan er ook een zooitje van maken, zeker als je verandert van software.

Ik kwam laatst iemand tegen die nog een 386 met DOS gebruikt, die is nog precies even snel als op de 1e dag van gebruikt, ongeveer 20 jaar geleden.

Windows opnieuw installeren helpt, maar die gaat meteen weer updaten, waardoor die weer wat trager wordt, maar zeker een stuk sneller als nu.
Ccleaner is trouwens een goeie, sommige andere werken ook wel, maar vertragen zelf ook weer een beetje.

Een nieuwe pc is waarschijnlijk nog niet nodig,
zorg wel dat je eerst een goeie back-up maakt, want tijdens een herinstallatie kan er wel eens wat fout gaan, je kan er bijvoorbeeld achter komen dat je harde schijf niet meer 100% is, daar was je anders ook wel achtergekomen alleen dan een paar maanden later bij toeval.

Toegevoegd na 2 uur:
Dat stukje over dat Apple het bewust doet kwam van Microsoft. Niet teveel waarde aan hechten dus, want Microsoft is net zo erg.
http://tweakers.net/nieuws/80431/microsoft-apple-maakt-oude-iphones-bewust-trager-met-updates.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel voor je geweldige ingeving. daar heb ik wat aan?
groeten en een fijne dag toegewenst van ikweethetnietmeer

Andere antwoorden (2)

Alles valt heel duidelijk te lezen in dit artikel.

Gebruik ook al eens defraggler voor de gefragmenteerde programma's te defragmenteren. http://www.piriform.com/defraggler

Als er veel programma's opstaan wordt de computer ook trager omdat hij uit een grotere hoop aan data een bepaald programma moet zoeken.

De meeste computers moeten na 3-4 jaar wel vervangen worden.

Toegevoegd na 27 seconden:
Met dit artikel bedoel ik de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat computers trager worden, heeft over het algemeen niet met de hardware te maken.

Als een computer een tijdje in gebruik is, raakt de harde schijf gefragmenteerd. Daardoor duurt het langer voordat informatie ingelezen is.

Door het installeren en verwijderen van software, raakt het register voller en vervuilder. Ook het lezen uit het register wordt daardoor trager.

Na verloop van tijd zijn er steeds meer applicaties die als service op de achtergrond meedraaien. Ze gebruiken dan allemaal een beetje van de capaciteit, ook als je ze niet gebruikt.

Opschonen met de vele tooltjes die daarvoor bestaan, helpt vaak maar een beetje. Een schone installatie maakt je computer in principe weer net zo snel als voorheen.

Bedrijven vervangen computers niet omdat ze trager worden, maar meestal omdat de boekhoudkundige levensduur is verstreken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog een puntje: Nieuwere software vraagt vaak ook meer capaciteit dan software van 5 jaar terug. Oudere computers hebben dus meer moeite met nieuwe software, die daardoor ook trager draait.
bamibal