Hoe controleer je de echtheid van loterijen?

Regelmatig krijg je emails met "U heeft een prijs gewonnen".
Ik weet dat dit niet echt is. Maar nu hoorde ik ( of dit waar is weer ik niet ??) dat er een paar loterijen zijn die echt zijn. Zoals een van google? Is dit zo? En is dit ergens te controleren? Net zoals je de echtheid van een website kan controleren op Scamadviser.com

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
als je nergens aan meegedaan hebt, kun je ook niet gewonnen hebben.

Het beste antwoord

Dat soort mededelingen wijst veelal op een sweepstake en dat is verboden. Domweg nooit op ingaan, winnen doe je nooit iets en de tegenpartij pobeert je allen maar dingen te verkopen of zo. Zij zijn de grote winnaar.
De grote Nederlandse loterijen hebben een vergunning en die zijn okee, zoals de Staatsloterij etc. Toegestane loterijen zijn er op grond van de Wet op de Kansspelen, daar kan je verder mee zoeken.

Toegevoegd na 1 uur:
Een paar jaar geleden kreeg ik een mail met daarin de mededeling dat ik de hoofdprijs van een Spaanse Staats(!!)loterij had gewonnen. Als ik even wat persoonlijke gegevens en mijn rekeningnummer doorgaf, kreeg ik een fors bedrag op mijn rekening. Uiteraard heb ik die loterij geverifieerd, en dat was dus allemaal gelogen. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en er bleek sprake te zijn van een groot oplichtersnetwerk. Was ik er in gestonken, dan hadden ze persoonsfraude gepleegd, mijn persoonlijke gegevens misbruikt en mijn rekening leeggehaald.
Moraal van het verhaal: neem een goede Spamfilter en trap nooit in die neploterijen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat er dan op het lot een bericht moet staan dat de loterij wettelijk is goedgekeurd. Met adres of telefoon, waar je kunt controleren of het klopt
11 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat een loterij echt is als je er aan hebt meegedaan. Als je plotseling een prijs wint terwijl je nergens aan mee doet is het niet echt.

Dan moet je natuurlijk nog wel rekening houden met nep-loterijen waar je wel aan mee doet maar die niet echt zijn maar dat is een ander verhaal ;-) Het gaat er meer om dat ALS je een prijs krijgt maar je doet nergens aan mee of je moet eerst lid worden: nep!