Als die vraag betrekking heeft op het vak Communicatie, waarbij je meestal via informatiedragers (zoals formulieren, billboards, fleetmarking etc.) de boodschap i.c. de informatie verspreidt, dan is het antwoord: ja.

Denk bijvoorbeeld aan gesprekken, toespraken etc.
Sommige communicatiewetenschappers gaan nog een stap verder en beschouwen menselijk gedrag als een vorm van communicatie. Een ander voorbeeld van communicatie zonder informatiedragers kun je tijdens luchtshows zien (zie afbeelding).
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah ok, ik had er zelf overnagedacht, maar vond een gesprek geen goede aangezien ik de spreker(of zijn hersenen) of de lucht dan de drager van informatie zou bestempelen. Maar dat is dan misschien wat vergezocht.
Pieter2011
12 jaar geleden
Tja, maar ik vond het toch wel een leuke vraag en heb er een tijdje op zitten broeden. Bij het begrip informatiedrager denk ik toch aan iets fysieks/tastbaars. Kan "lucht" een informatiedrager zijn? Ik weet het echt niet. Wat die spreker betreft: dat lijkt mij de afzender van de boodschap?
Informatie kan alleen bestaan in een medium. Het medium kan een dvd-schijfje zijn, inkt op papier, trillingen in de lucht, rooksignalen, etc. etc. Zonder medium is er geen informatie.

Toegevoegd na 55 seconden:
Om je vraag te beantwoorden: nee, die zijn er niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien je met informatiedrager, een volume bedoelt of media zoals communicatiewetenschappen het opvat dan niet, als je het uit het standpunt van de filosofie (een wat oudere wetenschap) bekijkt dan wel. Hier bekijkt men eerder de essentie van de informatie dan de manier van verspreiden, informatie hangt ook rond ons. Zonder dat deze reeds verspreid, ontsloten of zelfs geweten is.