Dit komt omdat destijds de A en B letters werden toegewezen aan floppydisks en later diskettestations.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er werden op een gegeven moment twee diskettestations gebruikt, waarbij een werd gebruikt om vooral van te lezen (bijvoorbeeld het besturingsysteem stond hierop) en de tweede om op te schrijven.

De driveletters zijn in Windows nog steeds gereserveerde letters., dus je begint altijd met C voor de harde schijf.

Eventueel kan je de A en B wel toewijzen aan verwisselbare-, vaste - of netwerkschijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"Vroeger" waren pc's uitgerust met één of twee floppydrives. Dit waren A en B. Daarna werd een harde schijf gebruikelijk. Dat werd dus C.
bamibal
12 jaar geleden
Omdat de A-schijf oorspronkelijk de eerste schijf was (en soms nog is): nl. de floppy-drive.
En deed je wat luxer, dan had je ook een tweede floppy-drive: de B-drive.
Je kan nog een A-drive simuleren als je dat wilt. Ga naar de commandprompt. Dan:
subst a: c:\ {enter}
En voila... Je hebt een A-drive die eigenlijk gewoon de C-drive is :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk een nieuwe computer.
Vroeger was er een floppy drive ( bestaat nauwelijks meer.
Microsoft heeft die standaard toegewezen met A:\
NOg langer geleden was er een floppy veelgroter dan de diskette.
Deze heeft standaard de B:\ gekregen.
Dit zal mogelijk in de toekomst ooit veranderen.
Er zijn nog hobbyisten die deze opslag nog gebruiken. niet teveel over nadenken en gewoon accepteren dat jouw eerste schijf altijd C:\ wordt genoemd.

Frank