Kun je een 'Onherstelbare leesfout' op een Cd rom tòch nog op de een of andere manier herstellen?

Zijn daar nog foefjes voor om deze CD rom tòch nog te kunnen laten werken? Ik weet al dat je bijv. met een watervaste stift 'gaatjes' kunt herstellen waardoor de CD rom soms toch nog te lezen is. Maar wat zou ik verder nog kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Er zijn programma´s die alles proberen te lezen, die die slaan niet op tilt als ze een CRC-eroor krijgen, en die alles zo veel mogelijk eraf proberen te halen...
Een cd heeft een checksum, een Cyclic redundancy check, maar als de kras te breed is dan kan de crc het niet corrigeren en dan kan ook de laser het spoor niet volgen, dan is het einde verhaal... Maar er zijn wel recovery programma´s die zoveel moelijk proberen te redden...

Nee informatie die weg is kan nooit teruggemaakt worden, op een cd, weg is weg...

Wat je als laatste kan doen is recoveren zo veel als mogelijk...

Een tip, de bovenkant is de kwetsbare kant van de cd, daar zit het dunne laagje dat erop gebrand is, dus leg nooit een cd op zijn kop ergens op, altijd precies zo als je hem in de cd-speler doet... En leg er nooit iets op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Meestal kun je de cd afschrijven
wat je nog wel kan proberen is de inhoud van de cd in een map te plaatsen
hij slaat soms dat filetje over dat kapot is
maar als het gaat om een installatie cd wordt het meestal onmogelijk om dat weer terug te branden.
een virtuele cd wil soms ook nog wel. brandt hem dan als kopie naar de virtuele cd.
met een beetje mazzel kun je dan die weer kopieren naar een gewone cd direct nadat het gelukt is.
maar veel kans geef ik je niet
succes
capthavoc
14 jaar geleden
In aanvulling op het antwoord van Xinix: het hangt af van de beschadiging. CD's/DVD's werken met reflectie en als je bovenkant (het plaatje, logo oid) eraf is of beschadigd, dan wordt er geen laser licht teruggekaatst en ziet je laser dus niks. Dat kan je misschien oplossen door iets te doen wat die reflectie herstelt, maar meestal gaat de drive daar zelf echt goed kapot van, dus niet doen!

Een diepe kras of zo aan de onderkant kan je misschien wegwerken met een zacht sopje om zo de randen net ietsjes beter te laten werken en hopen dan je net voldoende kan zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de toplaag (de bedrukte kant) beschadigd is, heb je eigenlijk geen kans de data terug te halen. --> vuilnis.

Sommige recorders kunnen een hele hoop nog lezen van gekraste CD's en CD's met dataerrors. --> andere recorder proberen.

Als dat ook niet lukt, kan je met zeer fijne polijstpasta de onderzijde polijsten en poetsen totdat er geen kras meer in zit. --> proberen en anders sinterklaas surprise, onderzetter nr. 635 of gelijk weggooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onherstelbare fout, betekend doorgaan; niet te herstellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het met sommige programma's nog proberen. Er zijn programma's die op een heleboel manieren proberen de schijf te lezen. Als het echt niet lukt, lezen ze het beschadigde stuk 1000 keer. Voor elk bit kijken ze dan hoevaak ze een 0 lezen en hoe vaak een 1; daarna wint de meerderheid.

Soms lukt dat. Ik heb wel eens een CD kunnen repareren die echt flink beschadigd was (zichtbaar kapot, met breuklijnen en afgebladderde stukjes). Dat duurde een paar dagen, maar alles was weer terug.

Het programma dat ik daarvoor gebruikte heette CDparanoia. Het werkte onder Linux.

Dit was al een paar jaar geleden; je zult zelf moeten kijken of dit programma nog bestaat, en of het wellicht is vervangen door een verbeterde variant.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kan een programma in vredesnaam bits van stukjes lezen waar de inhoud van af gebladderd is? Onmogelijk. 'T enige wat ik kan bedenken is dat de data ook nog anders op geslagen is - een soort 'RAID' verspreid over de overige bits.
Of de bestanden die jij nodig had en die je uitgevoerd/bekeken hebt: dat die nog wel goed waren, maar andere bestanden niet.
Of laat de toplaag misschien putjes achter in 't kunststof? Lijkt me ook niet...
Cryofiel
14 jaar geleden
Gegevens worden inderdaad over een groot deel van de CD verspreid. De CD-specificatie geeft aan hoe de error correction codes werken. Het ligt aan de lezer in hoeverre die error correction ook echt implementeert. Heb je een goede lezer, dan kun je met een donkerzwarte stift een lijn van het gat in het midden naar de buitenkant trekken. Die lijn mag best dik zijn, een volle millimeter bijvoorbeeld. Duizenden onleesbare bits, en toch geen centje pijn. Trek je diezelfde lijn niet van binnen naar buiten, maar *rond* het gat in het midden, dan kan de foutcorrectie het niet meer bolwerken en heb je een onleesbare CD.
Soms als de krassen op je cd/dvd niet de diep zijn kun je ze weg poetsen met tandpasta en een doekje. Dit zou je dan meermalen moeten doen. Ik ga je even een bron zoeken, want heb het zelf nooit gedaan. (zie bron)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Start.
2. Uitvoeren.
3. cmd {enter).
4. MD c:\kapottecd
5. xcopy x:\*.* c:\kapottecd /e/c/h/k/y (waarbij x de schijfletter is van je CD-speler).
Het xcopy-commando zal dan bestanden die kapot zijn, overslaan (met een melding op 't scherm). Maar hij gaat wel verder met de andere bestanden die nog wel te lezen zijn.

Met de Windows-verkenner lukt bovenstaande truukje volgens mij niet - hij blijft dan _altijd_ hangen bij 't eerste bestand wat ie niet meer kan lezen, is mijn vermoeden.

Als de toplaag afgebladderd is, dan zijn de bitjes ook letterlijk van je CD verdwenen. Ze zullen dan nooit meer terug komen. De betreffende bestanden kunnen dan nimmer meer hersteld worden. Zitten er krassen en vingerafdrukken op de onderkant: polijsten met tandpasta wil nog wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Niet helemaal correct. Bij een afgebladderde toplaag kan de foutcorrectie nog een boel herstellen. Zie mijn toelichting op mijn antwoord, elders op deze pagina.