Is het niet verplicht om in een digitale nieuwsbrief ook een link te vermelden waar men zich kan afmelden?

Ik heb ooit eens meegedaan met een enquete van SBS waarna ik van veel instanties nieuwsbrieven kreeg. Bij de meesten kon ik mij wel afmelden maar er zijn er ook wat die geen link daarvoor in hun nieuwsbrief hebben staan. Ik dacht dat dit verplicht was?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Hoi Hen3ette,

Je hebt gelijk wat je vermoedens betreft. In vaktermen noemen we zoiets een opt-out.

opt-in = optie voor inschrijven voor nieuwsbrief
opt-out= optie voor uitschrijven van nieuwsbrief

Zowel de opt-in als opt-out zijn wettelijk verplicht

Advies1:
Vaak staat er ergens op de nieuwsbrief wel een e-mailadres vermeld, en ik adviseer je naar dit adres te mailen en duidelijk te maken dat je niet meer wenst nieuwsbrieven te ontvangen.

Advies2:
Je kunt een klacht indienen bij Spamklacht https://www.spamklacht.nl/

Met vriendelijke groet,
Susanne | Moshi-Toshi E-mailmarketing
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Al deze instanties hebben formeel toestemming moeten vragen, of dat jij vanaf 1 oktober deze mailing nog wilde ontvangen. Omdat dit juridisch vanaf 1 oktober spam en dus strafbaar is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is nu wel verplicht.