Google adwords accepteert het algemeen Nederlands woord "vrijuit" niet, weet iemand waarom?

Gebruik je het dan krijg je een melding dat het om een handelsnaam gaat. Je kunt vragen of ze een uitzondering voor je willen maken, zodat je dit absoluut normale Hollandse woord mag gebruiken. Toch stoorde ik me eraan dat er een bedrijf is dat zich benoemt naar een algemeen Nederlands woord en dan bij google aangeeft dat niemand het mag gebruiken om dat ze hun handelsnaam willen verdedigen. Ik heb Google dus een email gestuurd en kreeg het antwoord dat ik een uitzondering kan aanvragen. Ik mag toch wel mijn eigen taal schrijven waar ik dat ook maar wil!

Hoe dan ook mijn vraag is. Weet iemand of een bedrijf dat een handelsnaam heeft dat bestaat uit een Nederlands woord anderen zoals mij mag verbieden om het te gebruiken in een advertentie?

Ik snap het wel. Ze willen niet dat er misleidende informatie wordt weergegeven in de advertenties, maar dit gaat mij net even iets te ver. Ik vraag me af of je het woord apple ook niet mag gebruiken. Dat is niet erg handig zijn voor groentenboeren in engelstalige landen. Maar bij zo'n bedrijf met zulke omvang en brand awareness kan ik het nog wel enigzins begrijpen.

Misschien dat ik het woord "de" ga vastleggen als handelsnaam. Dan geef ik bij google aan dat het mijn handelsnaam is en dan kunnen ze overuren draaien bij het vrijgeven van woorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

VrijUit is ook een handelsnaam voor een reis magazine geloof ik, ik heb er wel eens een blaadje van gezien. en daarbij komt dat het woord VrijUit aan elkaar geen nederlands woord is. Het is namelijk Vrij Uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit een hele lastige. Merkenrechtbescherming gaat inderdaad vrij ver.

Zo mag iemand die Heineken heet (en geen familie is) best de telefoon opnemen met zijn eigen achternaam, maar zijn website www.heineken.nl noemen, of een drankenhandel beginnen onder zijn EIGEN (!!) naam, gaat verhipte lastig worden, en vermoedelijk zelfs onmogelijk.

Als in een willekeurig hakktietakkieland iemand een product op de markt brengt onder de ' gewone' woordnaam King, of Apple, of Bell, gaat die grote problemen krijgen (en vermoedelijk een verbod of een boete).

Een kennis van mij moest zijn kleine computerbedrijfje -zijn eigen voorletters met het woord Solutions erachter- veranderen omdat er in Amerika een klein obscuur computerbedrijfje met exact dezelfde naam bleek te bestaan. Duur grapje.

In dit geval echter denk ik dat Google - ondanks goede bedoelingen - de plank misslaat. Het gedeponeerde handelsmerk van de vakantiefirma is namelijk niet 'vrijuit' maar Vrij Uit, met twee woorden en twee hoofdletters. En staat dus feitelijk los van het normale Nederlandse woord vrijuit. Dat overigens ook al op vele andere plaatsen en ook voor andere artikelen wordt gebruikt.

Je mag het woord en de naam vrijuit gewoon vrijuit gebruiken. Alleen als jij het wilt registreren als handelsmerk, zou je problemen kunnen krijgen. Niet zozeer vanwege het reeds bestaande bedrijf Vrij Uit, maar om de verwarring waaraan je nu ZELF ten prooi bent te voorkomen.

Als iedere keer wanneer het woord ' vrijuit' op Internet genoemd wordt, google advertenties van het bedrijf Vrij Uit gaat plaatsen, zijn ZIJ (Vrij Uit) eigenlijk reclame aan het maken op een manier die niet toelaatbaar is. Vrijuit is tenslotte hun naam niet. Ik kan me zelfs voorstellen dat iemand daar een zaak van zou kunnen maken.

Je zou er zeker eens een mailtje over kunnen wagen aan de bekende internetjurist Arnoud Engelfriet ; mijn ervaring is dat hij heel persoonlijk interessante zaken beantwoord, en goede adviezen kan geven.