hoe kan ik er voor zorgen dat de sneltoetsen van 'fn' het weer doen?

Hallo,

Als ik het geluid van mijn laptop (HP ProBook 6560b) harder of zachter wil zetten via het toestenbord (en de helderheid van mijn scherm). kan ik normaal gesproken de toetsen 'fn' en f6, f7, f9 en f10 gebruiken, maar daar reageert mijn laptop niet meer op. Hoe zou dat kunnen komen? ik dacht dat er misschien ergens een instelling is veranderd, maar zou niet weten waar.
Kan iemand mij aub helpen? b.v.d.

Groeten Maud

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
85.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en... is het nog gelukt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet helemaal, ik heb dat menu gevonden, maar ‘action mode keys’ staat er niet tussen.
wel staan er:
- Boot options
- device configurations
- built-in device options
- port options
- set security bevel
- restore security defaults
- Bios power-on weet u welke van die ik moet hebben, durf namelijk ook geen verkeerde aan te klikken. ps heb me even aangemeld anders kon ik niet meer reageren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ga naar het BIOS door tijdens het opstarten de escape toets in te drukken (HP laptop) Schakel even tussen disable en enable in het functietoetsen menu. Verlaat de bios door wijzigingen opslaan te kiezen en de f toetsen werken weer.

Antwoorden (4)

Kijk eens bij:
Start / (uitvoeren) / msconfig {enter} / Opstarten.
Mogelijk is daat een item van het toetsenbord uitgevinkt terwijl die aan moet staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle vinkjes stonden aan.. dus daar zit het niet maar toch bedankt!
Je hebt een aantal toetsen op je toetsenbord die je kunt blokkeren (of 'locken') zodat je niet steeds een toets hoeft in te drukken. Num-lock en caps-lock kent iedereen wel.

Zo heb je ook een toets die de functietoetsen blokkeert (lockt). Ik weet niet hoe jouw toetsenbord er uit ziet, maar er moet een knop zijn die 'F Lock' of 'Fn Lock' heet. Als het goed is moet alles weer werken nadat je op deze knop hebt gedrukt.

Succes en ben benieuwd of het lukt.

Toegevoegd na 26 minuten:
Na enig googelen blijkt dat je niet de enige bent. Het oplossen is vaak wat lastiger, zelfs de HP helpdesk weet het blijkbaar niet.

Mogelijke oplossingen zijn: (her)installeren van software die deze HP Quick Launch Buttons aanstuurt (zou je op de site van hp moeten kunnen vinden voor jouw windowsversie).

Als dat niet helpt werkt soms als workaround nog dan je de SHIFT-toets erbij gebruikt. Dus om helderheid aan te passen SHIFT+F6, of SHIFT+FN+F6... een beetje uitproberen dus.

Toegevoegd na 29 minuten:
Een laatste optie die bij een ander blijkbaar heeft geholpen is het volgende:

Ga tijdens het opstarten naar je BIOS (meestal bij HP door tijdens het opstarten op F10 te drukken). Kies hier voor "system configuration". In dit menu moet je iets kunnen vinden dat verwijst naar deze knoppen, bijvoorbeeld "action mode keys". Zorg ervoor dat deze op "enabled" staat, sla de wijzigingen op en herstart.

Als het goed is zouden ze het dan (weer) moeten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn printscreen lukt wel, en daar heb ik ook de fn toets voor nodig. ik kan ook niet zo'n toets vinden. maar toch bedankt!
Staat je toetsenbord mischien op een verkeerde taal ?
keyb us
taal nederland
krijg je ook verkeerde tekens ?
in je tekst bijv vraagteken is die opeens iets anders ?

is het van de ene op de ander dag ?
probeer eventueel systeem herstel ?

kijk anders even onder apparatenbeheer verwijder daar je toetsenbord en start de laptop opnieuw op dat reset de zaak
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn toetsen bord is wel op de goede taal.
is van de ene op de andere dag gebeurd, de fn toets doet het nog wel bij printscreen.
maar om mijn laptop te resetten durf ik zo niet, ben echt een leek met computers enz.
Op een dell laptop zit er bij de ESC toets ook een FN lock, als u FN + ESC tegelijk 1 keer in drukt kunt u de FN toets weer gebruiken.