Op de C: schijf staat het OS (Operating System), oftewel besturingssysteem. Het verschil met de D: schijf is dat Windows daar niet op staat geïnstalleerd. Op de C: schijf kan je in principe gewoon bestanden opslaan, maar je kan het beter scheiden. Windows heeft namelijk veel ruimte nodig om goed te kunnen draaien, en door je C: schijf voor enkel Windows te houden, geef je het deze ruimte.

Technisch gezien is er geen verschil tussen de schijven: je kan ze prima omwisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het fysiek twee verschillende schijven zijn kan het wat snelheidswinst opleveren omdat lees/schrijf acties van het operating systeem en van gegevensbestanden gelijktijdig kunnen plaatsvinden.
Als C: en D: twee partities op dezelfde schijf zijn, heeft het weinig of geen voordeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. :)
Van Schijf C: kun je opstarten (bootable), van Schijf D: niet. Als het fysiek aparte schijven zijn (dus C: en D: zijn niet partities van dezelfde schijf) werkt het systeem sneller omdat de toegang tot de schijven parallel is. Dan kun je ook winst behalen als je de pagefile op de D: schijf zet omdat windows het geheugen sneller van en naar schijf kan zetten.