Ja, daar is een vuistregel voor. Het is eigenlijk vrij simpel zolang je begrijpt dat een enkele klik en een dubbelklik een heel andere betekenis hebben:

Enkele klik: SELECTEREN
Dubbel klik: ACTIVEREN

Het is alleen van belang bij bestandsbeheer (bijvoorbeeld in de Windows Verkenner). Als je in de verkenner of op het bureaublad een bestand wilt openen, dubbelklik je het. Wil je het echter verwijderen, dan moet je het eerst selecteren met een enkele klik en dan de computer vertellen wat je er mee wilt doen, door op de DEL toets te drukken.

Links op webpagina's, menu opties en knoppen hoef je nooit te dubbelklikken. En zoals al eerder opgemerkt, er kan ook nog het een en ander van instellingen afhankelijk zijn. Het is mogelijk dat Windows zo is ingesteld dat met een enkele klik een bestand of programma meteen wordt geactiveerd, maar dat is niet standaard en ik raad het ook niet aan.

"Hoe zijn ze ooit op het idee gekomen van de dubbelklik?", vraag je je misschien af. Veel van de elementen in grafische besturingssystemen zijn metaforische verwijzingen naar gebruiken in traditionele kantoren. De dubbelklik is in feite het "kloppen op de deur" voor dat je de deur opent en naar binnen stormt. De enkele klik is wijzen met je wijsvinger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

hangt van muis af. Hoe ingesteld is bij de configuratie instellingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vuistregel is dat je meestal moet dubbelklikken om een programma te starten en enkel klikken voor een link naar een webpagina.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt dat leren... Er is geen vuistregel voor en ik ga ervan uit dat je de standaard instelling voor je muis nog hebt...

Klik altijd (of zo lang je het gaat leren) één keer, blijft daar waar je op klikt blauw (ook alweer uitgaande van de standaard) dan weet je dat je door op de enter-knop te drukken dat kunt starten... Dus als het blauw is en je kunt het met de Enter-knop starten, noteer dat dan, want dat moet dan met een dubbelklik gedaan worden... Startte hij meteen dan weet je natuurlijk dat het al met aan enkelklik goed was, maar op deze manier krijg je een lijst en helderheid wanneer wat is... Anders, en dat geef je al aan, blijft de verwarring alleen maar in stand... Maar er is geen vuistregel, helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is het heel simpel; icoon = 2x klikken
link of iets anders = 1x klikken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vuistregel is de muiscursor:
(Als je over windows spreekt ten minst)

Alles waar je maar één keer dient op te drukken, daar zal je een handvormige cursor zien (zie bron... alleen zal hij op jouw scherm niet zo groot zijn).
Alles waar je dient op te dubbel klikken om het te openen, daar zal je cursor een pijlvorm hebben.

Sinds Windows XP, kan de gebruiker instellen dat hij om mappen (folders) en iconen (bureaublad) te openen (die 'standaard' dubbelklikken vereist om te openen) om die te behandelen als 'links' (die standaard maar één klik vereisen om te openen).

Er zijn uitzonderingen op deze regel:
De startmenu bijvoorbeeld: daar zal je de pijlvormige muiscursor zien, maar daar is één klik voldoende voor alles. Er zijn nog een paar uitzonderingen.

-

Een ander visueel hulpmiddel:
Typisch alles wat één enkele klik vereist, zal een 'highlight' krijgen: van kleur veranderen, of er zal een lijn onder getekent worden als je er over gaat met je muis... wat dubbelklikken vereist om te openen, vertoont dit gedrag (typisch) niet.

-

Gebruikers kunnen ook hun cursorafbeeldingen zelf veranderen... het spreekt voor zich dat de deze vuistregel alleen van toepassing is op 'standaard' instellingen.

Toegevoegd na 4 uur:
Al het bovenstaande samen gegoten geeft een meer betrouwbare vuistregel: "visuele verandering": zie je iets veranderen (hetzij je muiscursor, de kleur van hetgeen je op klikt, hetzij dat er een onderlijning bijkomt of een achtergrond highlight verschijnt, ...) is veelal een indicatie dat 1 keer klikken voldoende is.
Ga je ergens over met je muis en zie je niets veranderen, is dubbelklikken vaak de juiste handeling.