CD met belangrijke foto's doet het niet meer, wat te doen?

met isobuster zijn ze niet te herstellen, iemand iets beters?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is je CD lang niet gebruikt? Heeeeeeel voorzichtig met water schoonmaken wil wel eens helpen, maar als ik jou was zou ik eerst de tip van Hugos proberen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CD inwrijven met Turtle Wax.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb redelijk wat onleesbare data-CD's en onafspeelbare muziek-CD's hersteld met CDparanoia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas zijn cd-s niet onbeperkt houdbaar en moeten ze regelmatig opnieuw gebrand/gekopieerd worden.
Zeker als ze met daglicht te maken hebben.
Zelf heb ik van die aluminium koffetjes (te halen bij de marskramer), waar je zo een 100 in kunt stoppen. Het voordeel is dat deze koffertjes lichtdicht zijn. Leg de cd's ook niet neer op plekken waar het vrij warm kan worden (in de zomer). Zelf gebruik ik geen cd's meer als backup voor mijn foto's. Maar heb ik hier 2 usb-hdd voor. Voor 2 backups.
Op 1 cd past trouwens maar net 1 klein projectje. Als ik alle raw foto's en tiff bewerkingen hierop wil hebben.

Het beste antwoord

Zelf egbrande cd's worden vaak verkeerd bewaart en zijn (sowieso) maar een beperkte tijd houdbaar. Probeer het op meerdere machines. Lukt het helemaal niet meer, dan vrees ik het ergste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Probeer het eens in een andere CD-ROM speler. Misschien zelfs een andere pc. Heb het ook eens gehad. Als je ze op een pc kunt lezen gauw kopiëren en opnieuw branden wellicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fout van de meeste is hoe maak je een cd schoon
niet zoals een lp
een cd maak je schoon van binnen naar buiten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de draairichting ook van belang? Ik weet dat een CD van binnen naar buiten beschreven wordt. IK vind het in ieder geval een goede tip om die CD schoon te maken, c.q. te polijsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een cd polijst weet je haast zeker dat hij niet meer leesbaar is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wildelely: Meen je dat nou? Ik heb hier een speciaal setje voor acryl en plexiglas bij de hand, speciaal aanbevolen voor o.a. CD's. Uiteraard moet je niet het bedrukte deel poetsen maar dat ligt voor de hand. Werkt dat niet?
Goedkope cd's gaan niet zo lang mee, dus is het zaak regelmatig kopies te maken, liefst op een externe harde schijf.
De enige suggestie die ik heb is van één foto de extensie te verandere van jpg in jpeg of andersom en kijken of de foto dan wel leesbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ooit heb je deze ceedees eerst op je computer gezet, daarna pas gebrand op een nieuwe blanco ceedee, mijn gedacht is dat ergens op je harde schijf nog deze ceedee zult staan hebben, deze zou je hoogstwss terug kunnenvinden met behulp van de zoekfunctie op je windows startpagina