Wat is beter voor internet op mijn laptop? Een kastje voor draadloos interent of een dongel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is vrij onduidelijk, heb je het over 3G mobiel internet(overal internet) of over Wi-fi draadloos internet (thuis draadloos)?

Het beste antwoord

Als je met "kastje" een draadloze router op je bestaande internetverbinding bedoelt, dan is dat uiteraard goedkoper, omdat je geen extra internetabonnement nodig hebt. Maar je kunt dan alleen in en om je huis internetten.

Als je ook buiten de deur wilt internetten, dan heb je een dongel nodig. Je hebt dan een extra abonnement en de verbindingssnelheid is lager. Maar je bent wel mobieler.

Het is dus maar net wat je wilt of nodig hebt.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de info, ik heb besloten een router te kopen want ik ga niet zo vaak buiten de deur en op de camping waar ik een paar weken per jaar ben is wifi.

Andere antwoorden (4)

Veelal kan je buitenshuis ook gebruik maken van gratis wifi spots. (veelal in hotels, cafe, restaurant etc). Indien dat ook een optie is, scheelt dat ook gebruik van een dongel. Maar indien iemand anders de dongel betaald (bijv je werk), dan zou ik daarvoor gaan. Dan heb je altijd internet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de vraag zo stelt heb je niet helemaal in de gaten hoe het werkt denk ik. Je laptop heeft waarschijnlijk al een wifi-module ingebouwd (of je moet een hele hele oude laptop hebben). Als je dan een dongle koopt heb je dus 2 wifi-modules aan je laptop hangen. Of je moet een 3G dongle bedoelen, dat wil je alleen als je op pad gaat waar geen wifi verbinding te krijgen is. Dan heet het trouwens Mobiel Internet en geen draadloos internet.

Dat "kastje" heb je sowieso nodig als je draadloos internet thuis wil, het kan zijn dat je internet van KPN hebt bijv. en dat je modem teven een wifi-router is. Dan hoef je niks meer aan te schaffen. Anders moet je een draadloos router of wifi router aanschaffen om draadloos te gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wi-Fi is "gratis" als je al een internetabonnenment hebt, Mobiel internet betaal je maandelijks voor of per MB of met bepaalde limieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even alles op een rijtje

als je nu thuis internet heb heb je van de provider en modem gekregen vaak is dat al voor draadloos geschikt (als er antennes op zitten)
zo niet dan kun je extra een draadloze router aanschaffen
rond de 30 euro.
de meeste laptop hebben tegenwoordig al draadloos wifi ingebouwd dus verbinding maken is geen probleem lijkt me

heb je dat niet dan kun je een pcmcia wifi kaartje kopen
ook niet duur op marktplaats wel te vinden
maar zoals gezegd bijna alle moderne laptop hebben het al

met deze zaken kun in huis en in de tuin rustig internetten op je eigen verbinding.

voor vrij internet waar je ook ben
kun je inderdaad een dongle kopen maar ik vind het nogal prijzig aangezien je weer aan een maximum data bent verbonden en het is natuurlijk lang zo snel niet als adsl of kabel
je zult dus naast wat je thuis hebt dus een extra abonnement moeten afsluiten
bedenk daar even bij hoe vaak je echt buitenshuis gaat internetten ?

op bv school kun je wellicht meesurfen op het netwerk daar (draadloos of niet)
er zijn hotspots zoals bij mcdonald

en vraag je ook af wat je er dan buitenshuis mee gaat doen
in de praktijk blijkt dat je voor iets betaald dat totaal overbodig is.
want heb je wel eens in de tuin gezeten
met laptop met de zon ?
je beeld is onduidelijk etc etc erg onpraktisch
die reclame waar je bij het vissen zit te intenetten is wel erg
overdreven en zeker niet praktisch

dus laat je niet gek praten.
capthavoc
12 jaar geleden
Gebruik een duurdere dongel alleen als je vaak buiten de deur werkt.
Anders is een eenmalige aanschaf voor een router goedkoper. Je hebt dat immers al in huis.
FRank