Heb een grote probleem met mijn laptop. Beeldscherm is helemaal leeg naar het opstarten...wat moet ik doen?

Gisteren heb ik een grote fout gemaakt ik wilde IE8 verwijderen van mijn computer en later weer over mozilla het nieuw downloaden omdat ik steeds problemen had bij een game wat steeds hangen gebleven is.
Nu weet ik als je iets verwijderd dat het nooit helemaal verwijderd is op de computer dus daarom heb ik dan op uitvoeren ..."%100%" in getoetst en dan alles verwijderd in de map van temp.
Bij het nieuw opstarten ging helemaal niets meer ik kwam tot de beeldscherm en niet verder,mijn beeldscherm is er nog te zien en alles andere is weg mappen zijn weg fotos het startmenu gewoon alles.
En het komt steeds volgende melding Deze toepassing kan niet worden gestart omdat iertutil.dll niet kan worden gevonden.
Nu ben ik zover gekomen dat ik tijdens het opstarten F8 intoets en dan over opdracht probeer dit in te toetsen C:\WINDOWS\systeem32\ en dit probeer te kopieren ...maar ik kan het dus niet kopieren er staat wel kopieren maar ik kan er niet met de muispad op klikken het is een lege bestand of zo,er staan nog ander kastjes en daar kan ik wel op klikken,maar dat heb ik ja niet nodig.
Dus nu kom ik niet verder?
Wat moet ik doen?En welk iemand weet hier een snelle oplossing voor.
Ook wil graag weten op ik al mijn bestanden nog kan redden die er op zitten?
Mijn laptop heeft geen CD-vak ik kan allen usb stick er in doen.
Ik heb windows XP
A.U.B HELP HELP

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoelde in de 7 zin niet "%100%" maar "%temp%"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een goede tip voor IEDEREEN die werkt met computers. Maak eens een goede backup van tevoren ipv achteraf als alles al stuk is. Dit kan prima op een externe USB harddisk en kosten weinig tegenwoordig.

Antwoorden (3)

heb je veilige modus al geprobeerd en dan systeemherstel ?
capthavoc
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
is het eerste wat ik zou doen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik veilige modus probeer start die automatisch op en dan gebeurt er niets het komt een zwart beeld met de melding dat de toepassing niet kan worden opgestart omdat iertutil.dll niet kan worden gevonden
capthavoc
12 jaar geleden
ok dan zit er niets anders op dan windows er opnieuw op te zetten.
Wellicht is een reparatie of systeemherstel ook mogelijk via de cd/dvd of restore partitie ?
capthavoc
12 jaar geleden
oops lees net dat je geen cd rom hebt zit er op je laptop geen restore partitie ?
Dan kan je ook een externe cd/dvd speler eraan vast maken. Je zou dan met een gelijksortige xp cd van iemand anders misschien via cdrom kunnen opstarten en dan windowsherstel kunnen proberen, dan wis je niet je bestanden (let op, niet opnieuw installeren dan!!)

wel apart een laptop zonder cd-vak, het is de meest gangbare methode op iets opnieuw te installeren en elke pc moet eens opnieuw geinstalleerd worden wil het leuk blijven draaien na een paar jaar.

Maar goed een externe cd/dvd speler wil misschien ook werken, let op, het zou kunnen dat je dan in de bios moet aanpassen dat hij ook opstart van cd/dvd speler en hoe je in de bios komt is weer elke keer anders, maar staat vaak tijdens het opstarten aan het begin aangegeven, meestal is het escape of del (gewoon blijven drukken zodra je hem aanzit, merk je vanzelf of je in de bios komt)

Enuh... nooit meer zomaar IE verwijderen, het is windows, die is daar nogal aan gehecht, je kan firefox en chrome en operah gewoon naast IE installeren en gewoon IE niet gebruiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mocht dat niet werken allemaal dan moet je misschien wel opnieuw installeren, om te zorgen dat je dan je bestanden niet kwijt raakt zal je laptop bij iemand het netwerk (op de pc netwerkkaart of via een modem) aangesloten moeten worden en dan proberen of diegene op je harde schijf bij je bestanden kan komen als tie aan staat.

En als allerlaatste als je er echt niet uit komt en die bestanden echt belangrijk zijn, dan zou je de laptop open kunnen maken en de harde schijf eruit kunnen halen, dan kan die bij iemand anders in de pc als extra schijf aangesloten worden en zou je waarschijnlijk wel je bestanden eraf kunnen krijgen.

Succes
12 jaar geleden
ik vermoed dat je in plaats van Internet Explorer (browser) ook iets van Windows Explorer hebt verwijderd. Zoeken op google naar "iertutil.dll" levert info hoe anderen hetzelfde probleem hadden met welke oplossingen.

Je bedoeld bovendien met "beeldscherm" ws "buroblad" en met "kastjes" bedoel je "mappen"?

Je prive-bestanden zijn op zich niet weg, mits je ze zelf niet bewust hebt weggegooid. Maar je besturingssysteem is incompleet en moet gerepareerd. Ik vraag me af of je dat zelf goed kan doen. Dus mijn advies: ga met je laptop naar iemand met meer kennis van zaken om het besturingssysteem te repareren.

NB
Overigens is het helemaal niet nodig IE8 te verwijderen als je Mozilla (Firefox) wilt gebruiken.

Toegevoegd na 10 minuten:
De truc is nl. dat je het besturingssysteem mbv een systeemherstelpunt terug moet worden gezet naar de "oude" situatie, dus voor verwijdering van IE8. En zonder installatieCD cq nog werkende Windows vergt dat behoorlijk kennis van zaken.