Wanneer is het woord 'computer' voor het eerst gebruikt?

Een computer is voor iedereen een bekend apparaat.
Maar wanneer werd dit voor het eerst gebruikt als zijnde het apparaat, zoals wij het nu kennen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

"Oorspronkelijk werd het Engelse woord computer gebruikt om iemand mee aan te duiden die gecompliceerde berekeningen uitvoerde, met of zonder mechanische hulpmiddelen"
http://nl.wikipedia.org/wiki/Computer

"Pas in 1938 werd de eerste computer gebouwd door Konrad Zuse. Ook Zuses machine werkte nog mechanisch, maar Zuse had het zichzelf een stuk eenvoudiger gemaakt door van het binaire stelsel gebruik te maken. Een jaar later bouwde Zuse de eerste elektromechanische computer."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_computer

"computer zn. ‘elektronische machine voor het opslaan en verwerken van gegevens’
Nnl. computer, computor “rekentuig, in 't bijz. automatische elektronische rekenmachine” [1957; WPJ], computer ‘elektronisch rekentuig’ [1959; WNT Aanv.].
Ontleend aan Engels computer ‘elektronisch rekentuig’ [1941 of 1946; OED], eerder al ‘mechanisch rekentuig’ [1897; OED], veel eerder al in de betekenis ‘rekenaar (beroep)’ [1646; OED], een afleiding van het werkwoord compute ‘(be)rekenen’ [1631; OED] < Frans computer [1595; Rey] < Latijn computāre ‘rekenen’, gevormd uit → com- ‘samen’ en putāre ‘schatten, rekenen’, oorspr. ‘schoonmaken, opknappen, bijknippen’, verwant met pūrus ‘schoon’, zie → puur.
Het Latijnse werkwoord putāre betekende o.a. in de terminologie van de wijnbouwers ook ‘snoeien’ en ‘snijden’ (met deze betekenis bijv. in → amputatie). Het maken van inkervingen in een kerfstok werd dan imputāre genoemd en het bij elkaar tellen computāre. Zo ontstond voor het laatstgenoemde werkwoord de betekenis ‘rekenen’.
Dale 1872 geeft voor het werkwoord computeeren “eenen overslag maken, berekenen” op, tezamen met het zn. computatie “overslag, berekening” < Frans computer ‘berekenen, schatten’ resp. computation ‘berekening’, zie ook → kantoor. Tegenwoordig gebruikt men alleen nog het opnieuw aan het Engels ontleende werkwoord computeren ‘met de computer werken’ [1962; WNT Aanv.] met Engelse uitspraak en klemtoon op de tweede lettergreep.
Lit.: Bartels 1996, 46-47"
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/computer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt je huiswerk goed gedaan +1 ":)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien de term in het Engels in '41/'46 opduikt en in het Nederlands in 1957, terwijl toen de apparaten die we nu computer noemen er al waren, zal de term toen al gebruikt zijn voor die apparaten, zij het in heel selecte kring.
Echte homecomputers kwamen er pas (laat) in de jaren 70, zoals je kunt lezen in de link over de geschiedenis.
Ben nu zelf 'De ziel van de nieuwe machine' van Tracy Kidder aan het lezen, een verslag van een jaar ('79) bij een nieuw bedrijf dat alles op alles zet om als eerste een betaalbare microcomputer te bouwen. Als je dat nu leest is het vrij hilarisch en ik denk niet dat die lui toen zouden hebben geloofd dat nu de meeste mensen een computer thuis heel normaal vinden.