Hoe Windows Xp herinstalleren?

Hoi allemaal,
Paar dagen geleden had ik een vraag gesteld (http://www.goeievraag.nl/vraag/windows-start.193100) dat mijn computer niet opgestart kan worden. Het probleem is jammer genoeg, nog steeds niet verholpen. Maar ik heb nu tenminste wel een kopie van een Xp cd! Alleen ik weet niet hoe je Windows Xp moet herinstalleren?
gr, Sunshinee

Toegevoegd na 12 minuten:
Als ik op f8 druk voordat windows laad komt er het volgende te staan:
Geavanceerde opties voor Windows:
Selecteer een optie:

Veilige modus
Veilige modus met netwerkmogelijkheden
Veilige modus met opdrachtprompt

Logboekregistratie voor opstartprocedure inschakelen
VGA-modus inschakelen
Laatst bekende juiste configuratie (recente instellingen die werkten)
Active Directory terugzetten (alleen Windows-domeincontroller)
Foutopsporing modus
Automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen

Windows normaal starten
Windows opnieuw starten
Terug naar het menu met besturingssysteem

Gebruik de pijltjestoetsen om een besturingssysteem te selecteren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Pc aanzetten, nog voordat Windows laad op F8 drukken en dan de cd erin en die selecteren als opstartmedium. Ik hoop dat dit werkt want ik heb er geen ervaring mee (gelukkig).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik op F8 druk komt er dit te staan: Geavanceerde opties voor Windows:
Selecteer een optie: Veilige modus
Veilige modus met netwerkmogelijkheden
Veilige modus met opdrachtprompt Logboekregistratie voor opstartprocedure inschakelen
VGA-modus inschakelen
Laatst bekende juiste configuratie (recente instellingen die werkten)
Active Directory terugzetten (alleen Windows-domeincontroller)
Foutopsporing modus
Automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen Windows normaal starten
Windows opnieuw starten
Terug naar het menu met besturingssysteem Gebruik de pijltjestoetsen om een besturingssysteem te selecteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet 180cclol vanaf hier maar verder uitleggen want ik weet het verder ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, in ieder geval bedankt!
@180cclol weet jij misschien hoe ik nu verder moet? :$
Tijdens het F8 scherm:
- Stop de CD in de computer.
- doe de computer UIT
- zet hem weer aan

NB
De computer zal hoogstwaarschijnlijk opstarten vanaf de CD. Zo niet, dan zijn er andere oplossingen voor (maar probeer dit eerst).

Toegevoegd na 4 minuten:
De andere oplossingen staan hier:
http://support.microsoft.com/kb/315341/nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon bij het opstarten op de "DEL"toets (delete) drukken.Daardoor komt de computer in een blauw scherm(de bios) terecht.Vervolgens ga je kijken in de Boot Sequence ook wel aangeduid als "Advanced Bios Features" (opstartvolgorde).Hierbij zorg je dat de Cd-romspeler als eerste(first) staat en de HD als tweede(second) divice.Daarna schakel je terug naar het eerste scherm en ga je in de tweede rij van opties en ga je naar"save en exit" en geeft daar yes=ja).Daarna start de pc uit zichzelf en gaat weer naar het begin(reboot).Dan zorg je dat je de XP-cd in de speler hebt liggen en de pc start dan van de cd speler op.Vervolgens zie je een zwartscherm met aan de bovenzijde de regel"Druk op een willekeurige toets als u windows van de cd wilt installeren ?".Dus dan druk je maar een of andere toets in.Vervolgens zal je gevraagd worden om de Harde schijf te formateren en de oude windows te verwijderen.Dit laat je gewoon doen zodat je met een schone installatie kunt beginnen.Na verloop van tijd start de computer uit zichzelf weer op en vraagt weer om op een toets te drukken om windows te installeren.DOE DAT NIET en laar die pc gewoon zijn eigen gang gaan.Vervolgens zal hij de gekopieerde bestanden gaan installeren en de pc gereedmaken c.q instellen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit is het grootste"paardenmiddel"en werkt bij de meeste (99%) pc's op die manier.Het is mijn ervaring met de fabrikanten van de meeste moederborden van Foxconn MSI en andere aanverwante merken.