Wat is het verschil van je pc in standby zetten of in slaapstand zetten en wat is beter

Dus welke van de 2 is het beste en wat is het verschil en hoe lang ken je je pc in standby of slaapstand laten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

In Standby mode verbruikt je pc nog stroom, maar wel veel minder, het zet veel onderdelen uit om stroom te besparen. Het starten vanuit standby mode gaat dan wel heel snel.

In slaapstand worden alle data in het werkgeheugen naar de hardeschijf geschreven waarna de pc uitgezet wordt.

Als je de pc weer start, schrijft het de gegevens van de hardeschijf weer naar het werkgeheugen. De Computer doet er wat langer over dan vanuit standby, maar verbruikt geen stroom.

Met beide manieren kan je dus verder werken waar je gebleven was.

Wat beter is? Dat hangt ervan af of je met een laptop of pc werkt, en hoe snel je wilt verder werken als je weer achter je pc/laptop gaat zitten.

Standby verbruikt namelijk stroom, bij een laptop raakt na verloop van tijd de accu leeg. Dus je moet zelf die afweging maken.

Wat nog beter is voor een laptop is om een SSD erin te bouwen. Deze schijven zijn zo snel dat starten vanuit slaapstand supersnel gaat en je dus stroom bespaard als je de slaapstand gebruikt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een pc blijft net zo lang in standby staan zolang het stroom heeft.

Sommige computers hebben problemen met standby met bijvoorbeeld hun draadloos netwerk, na het opstarten vanuit de standby doen bij sommige comuters het draadloos niet meer. Een herstart is dan nodig.

Als snelheid erg belangrijk is, dus als je even een paar minuten pauze wilt houden, kan je standby gebruiken om stroom te besparen. ga je een dag of weekendje weg, of neem je meer dan een paar uur pauze, kan je misschien beter de slaapstand gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goeie antwoord!