Mag een werkgever mij verplichten elk uur mijn werkzaamheden te laten opschrijven.

Mijn werkgever wil me maar 3 dagen in de week laten werken omdat dit niet zomaar kan moet ik nu precies opschrijven wat ik per uur doe.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Dat is vrij normaal hoor. Veel bedrijven laten hun medewerkers een logboek bijhouden. Zo kunnen ze zien hoeveel uren er in bepaalde projecten of werkzaamheden zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, natuurlijk mag dat. Hij wil vermoedelijk een beetje inzicht zien te krijgen in welke werkzaamheden je doet tijdens de uren dat je er bent, en kijken waar in geschoven of geminderd kan worden.
Die man betaalt je voor wat je doet, dus het lijkt me alleszins redelijk dat je je daarvoor zo nu en dan verantwoord, als hij niet de hele dag op je vingers kijkt.

Je hoeft je er ook alleen maar zorgen over te maken als je het grootste deel van de dag zit te internetten, koffie drinken, kletsen, telefoneren poppetjes tekenen, neus-eten en meer van dat niet al te productieve geleuter. En geloof me, die mensen ZIJN er. En ze blijven soms nog jarenlang zitten ook, tot grote ergernis van collega's, omdat hun baas (die ze blijkbaar niet uit eigen zak hoeft te betalen) niet zit op te letten. (Mijn man heeft zo'n collega die in 8 uur aanwezigheid nauwelijks vier uur werk verzet. Heel irritant).

Urenstaten waarin je je verantwoordt voor de gewerkte uren zijn volstrekt redelijk, en mag je baas gewoon van je verwachten. Ik vraag me alleen wel een beetje af wat de reden is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja de werkgever bepaald wat jij doet, en als hij vind dat je alles opmoetschrijven moet je dat ook doen. Het geld het zelfde als dat je baas zou zeggen dat je het vuilnis moet buiten zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag dat. Als je werkgever je betaalt voor 40 uur werken, is het heel normaal dat hij een verantwoording voor die 40 uren wil zien. Veel bedrijven werken zelfs standaard met urenregistratie.

Wat natuurlijk een ander verhaal is, is dat je werkgever je drie dagen in de week wil laten werken. Dat kan niet zonder jouw contract te veranderen. En daar zal jij mee akkoord moeten gaan, anders gaat het feest niet door. Ook niet als uit jouw urenregistratie zou blijken dat er niet genoeg werk is om jouw 40 uur te vullen.