Wat kun je het best als egaliserend, isolerend, water- en drukbestendig ondertapijt gebruiken voor een groot zwembad?

We zijn bezig met het plaatsen van een zwembad dat bestaat uit een frame en een liner (een soort grote 5 mm dikke zak). Dit bad komt in een gat waarin een laag van 12 mm gestabiliseerd zand geplaatst is op een laag van grote oude terrastegels.
Tussen het zwembad en de liner moet volgens de fabrikant een ondertapijt komen. Dat is nogal duur (150 euro). De fabrikant zegt in de brochure dat isolatie tegels voor plafonds ook kunnen, maar in ons geval niet omdat de waterstand heel soms zo hoog komt dat deze tegels nat zouden worden (en daar kunnen ze blijkbaar niet tegen). Wij willen graag iets gebruiken dat ook goed isoleerd. Egaliseren is nodig omdat de liner van het zwembad beschermd moet worden. Het moet ook tegen hoge druk kunnen vanwege de vele m3 water die in het zwembad gaan.

Wie heeft er tips? Ook andere tips mbt het bouwen van een zwembad zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Ten eerste wil ik zeggen dat ik niet begrijp dat 150 euro te duur zou zijn als je ziet wat de gehele investering kost.
Ten tweede heb ik ook zo'n bad (zie foto) en ik heb een klinkervloer laten leggen, met een goede vaste ondergrond. Tussen het bad en de klinkervloer ligt bij mij gewoon een dekzeil van de bouwmarkt van 10 x 5 meter en kostte ook ongeveer 80 euro, dus wat bespaar je?
Veel meer geld kun je besparen door de bijgeleverde pomp/filterinstallatie weg te gooien en er een chloorgenerator voor in de plaats te nemen. Mijn enige kosten op een half jaar zwemplezier zijn slechts 25 euro voor 100 kilo zout. De chloorgenerator maakt van het zout chloor en kan daar oneindig mee doorgaan. Als je chloortabletten of granulaat toevoegt blijf je bezig en kun je op een seizoen voor 100den euro's in je zwembad blijven deponeren.
Zout water zwemt ook prettiger en lichter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat piepschuimplaten goed zouden werken.

gewoon, 5cm polystyreenplaten van de bouwmarkt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ouders hebben ook piepschuimplaten onder hun "zak-zwembad". Werkt hardstikke goed, zorgt ervoor dat de onregelmatigheden in de grond het zwembad niet beschadigen en het isoleert wat. Ik kan me ook niet voorstellen dat deze door hoogwaterstand aangetast zouden worden. Het zwembad van mijn ouders is echter niet ingegraven, dus misschien maakt dat wat uit. Ik zou het even opperen bij de fabrikant..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ps schuim neemt geen water op dus dat moet geen probleem opleveren,ook kunnenze niet gaan drijven als het zwembad vol blijft, dus ga gewoon voor polystyreen (tempex) platen .