Wat zijn de mogelijke oorzaken van een trage computer?

Zowel de thuispc als op mijn laptop zijn regelmatig erg traag. Soms duurt het een minuut voordat een simpel word bestand is opgestart. Zijn er simpele manieren om de oorzaak van deze traagheid te achterhalen en op te lossen. Of moet je je pc om de zo veel tijd defragmenteren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (15)

Er zijn zo veel oorzaken... Harde schijf te vol en gefragmenteerd... Windows-drivers die fout zijn, Geheugen dat niet voldoende is... Apparaten met verkeerde drivers... Spam, malware, verhouding leeftijd computer en leeftijd software, Hardwarematig kan er wat fout zitten, Internet-foutjes - cookies en history, Zoveel...
Een nieuwe install van windows zou kunnen helpen...

Maar je hebt wel één voordeel, als je de traagheidsoorzaak gevonden hebt, dan loopt hij meteen weer snel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkgeheugen of processor of beiden upgraden.

Toegevoegd op 09-06-2009 13:58:57
Oh ja voor ik het vergeet, het kan zijn dat je te veel resources aanspreekt door een overkill aan residerende programma's. En wat ook wel wil helpen is je "register" opschonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
antivirus
peer-peer
malware/virus
hardware en software.

Zie linkje voor de mogelijke oorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen defragmenteren, maar ook kritisch kijken naar ballast die zich op je apparaat verzamelt. Zaken die zijn tegevoegd aan de registry maar geen funktie meer hebben, tijdelijke bestanden die zijn blijven bestaan, wellicht malware.
Het allerbeste kun je eens in de zoveel tijd al je mail en bestanden backuppen en je besturingssysteem opnieuw installeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij www.filehippo.com kun je veilig en gratis het programma cc cleaner downloaden. Als je dit programma gebruikt is alle onnodige info uit je pc en doet ie het ineens weer stukken sneller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit werkt heel goed idd.
Defragmenteren is wel tip om regelmatig te doen, ik doe het zelf elke 2 weken. En ook een virusscan en spyware en malware scan draaien.

Als je harde schijf te vol zit wordt hij traag, hij wordt traag van veel verplaatsen van bestanden (onder andere oorzaak van fragmentatie). En ook nieuwe software heeft een behoorlijke invloed. Nieuwere software heeft alsmaar meer Ram geheugen en Megahertz op de processor nodig om fatsoenlijk te draaien.

Daarnaast is de leeftijd van de hardware ook van invloed op de snelheid van het systeem. Af en toe een geheugenupgrade of snellere CPU (of na lange tijd eens een geheel nieuwe pc, doe je met een auto toch ook) is geen slecht idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een virusscanner kan, puur door zijn scanactiviteiten, de computer behoorlijk traag maken. Mijn zakelijke laptop heeft daar last van: die laptop heeft vaak geen tijd voor mij omdat hij naar virussen aan het scannen is.

Kijk ook eens of je genoeg werkgeheugen (RAM) hebt. Druk op Control-Alt-Del, kies voor Taakbeheer, ga naar het tabblad Prestaties. Linksonder zie je je huidige totale geheugengebruik en je piekgebruik - dat laatste is de maximale hoeveelheid geheugen die je in gebruik hebt gehad sinds je Windows startte. Vergelijk dat met het totale fysieke geheugen.

Als je meer geheugen in gebruik hebt dan er aan fysiek geheugen is, wordt je computer traag. Koop dan extra geheugen. Het makkelijkste is je computer mee te nemen naar zo'n onderdelenzaak - zij zijn meestal wel zo vriendelijk het ding voor je open te schroeven om te kijken welke soort geheugen je nodig hebt, en ze prikken het er meteen op de juiste manier voor je in.

Het defragmenteren van je harde schijf wordt vaak aanbevolen, en het kan zeker geen kwaad. Persoonlijk heb ik er echter nog nooit een snelheidsvoordeel van gezien, zelfs niet nadat ik meerdere jaren de computer bijna dagelijks had gebruikt zonder ooit te defragmenteren.

Toegevoegd op 09-06-2009 23:53:50
Heb je Vista, kijk dan eens op de sites die ik in de Bronnen noem.

En, omdat ik maar vijf Bronnen mag toevoegen, de volgende twee sites:
http://www.vistaclues.com/
http://www.vista4beginners.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betere virusscanner nemen, die het systeem minder belast kan ook helpen. Defragmenteren geeft geen snelheidsvoordeel. Maar als je veel download en weer verwijderd is het soms wel nodig om ruimte te winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de laptop van mijn werk heb ik niets in de hand - ik mag daar alleen maar toepassingen gebruiken, de instellingen veranderen is verboden terrein voor een simpele ziel als ik. Defragmenteren maakt geen verschil in de hoeveelheid vrije ruimte.
Wat ook vaak gebeurt is dat mensen met laptop hun laptop niet helemaal afsluiten, maar hybernaten. Dan start 'ie weer sneller op. Dat kan een paar keer, maar je moet regelmatig helemaal afsluiten. Windows doet dan een soort onderhoudsbeurt (net als bij je auto).

Als je altijd hybernate, moet je dus nu even gewoon helemaal afsluiten. Dat verhelpt ook een boel ellende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op http://www.virushelp.nl/onderhoud.htm vind je een schema voor het uitvoeren van onderhoud, waardoor je je pc sneller kan laten werken. Niet alleen bedoeld voor als de pc geïnfecteerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alleen maar in een Worddocument wilt werken en niet wilt mailen of internetten, knal dan alle geopende programma's even uit die op de achtergrond meedraaien, zoals msn en je virusscanner. Want dat vertraagt de boel ontzettend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de tips die hierboven staan:

- alle ongebruikte programma's verwijderen.
- start -> uitvoeren -> msconfig, daar kun je alles
afvinken wat niet noodzakelijk is voor je dagelijks
gebruik.
- zorgen dat je harddisk niet voller is dan 80%
- wat tooltjes downloaden om je register te cleanen en je
pc te boosten.

oh en windows updaten, ik was gister de laptop van m'n oom aan het fixen die zat nog op vista zonder service pack 1. Dat zijn dingen die je gewoon wel moet installeren want daar zitten ook performance tweaks bij.

Zoeken naar de laatste drivers van al je hardware kan ook helpen.

Services uitzetten die windows gebruikt die niet nodig zijn.

Indexen op je harddisk uitzetten, windows search van je computer gooien.

Goed kijken naar welke processen draaien op je pc (in taakbeheer) en uitzoeken waarom ze draaien en welke er uit mogen.

Toegevoegd op 09-06-2009 15:55:03
hierboven is op de vorige pagina ;-)

Toegevoegd op 09-06-2009 15:56:25
Verder kun je ook nog wat grafische zooi uitzetten, hoe meer basic je windows hoe sneller!

Toegevoegd op 09-06-2009 15:58:23
Ik weet niet of je vista hebt, kijk anders ook even op:

http://www.winmatrix.com/forums/index.php?showtopic=13990

of gewoon even zoeken op internet naar vista boost of xp boost
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik Glary Utilities van Glary Soft en daarmee schoon je in één klik je pc op. Het is gratis, werkt perfect en is aanbevolen door de Consumentenbond. Met het tool kun je ook programma's die zichzelf starten in de achtergrond, aan en uit zetten (tab Modules>Optimaliseren>Opstart Manager).

Door alle overbodige achtergrond programmaatjes uit te zetten (niet je virusscanner natuurlijk, wel even goed kijken), wordt je pc een stuk sneller.

Het is bovendien in de Nederlands taal.

Nou, dit lijkt me wel voldoende reclame...
paulus811
14 jaar geleden
Misschien als toevoeging: Sommige mensen hebben thuis een bedraad én draadloos netwerk. Als je PC verbinding maakt met beide wordt deze ook traag. Bij bedraad netwerk je draadloze kaart uitzetten. Bij mijn buurman scheelde het in snelheid enorm.

Windows update service zit ook wel eens in de weg (automatische update). In dat geval uitzetten en herstarten. Als het niet helpt weer aan. Als je niet auto-update dan moet je het niet vergeten regelmatig handmatig te starten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er ff vanuit dat je Windows gebruikt (als je een snel OS wilt: gebruik dan Xubuntu).
1. Stop genoeg intern geheugen in de PC. XP: 1GB, liever 2GB. Vista: 3 of 4GB.
2. Gebruik nod32 als virusscanner. Da's de snelste.
3. Schakel grafische opties uit (zoals animaties): rechtsklik op My Computer, Properties, Advanced, Performance: Settings: ik heb daar slechts één vinkje: 'Use Drop Shadows'. Rechtsklik bureaublad, Properties, Appearance, Effects, vink alles uit.
4. Schakel achtergrondprocessen uit: start/uitvoeren/services.msc {enter}: daar staat een hele lijst. Je kunt er op afstuderen. Dezen kan je bijv. uitschakelen: Error Reporting Service, Google Update Service, Indexing Service, NVIDIA Display Driver Service, Portable Media Serial Number Service, Secondary Logon, Security Center, Smart Card, System Restore Service (gebruik liever regelmatig 'ghost'), Terminal Services, Themes, Uninterruptible Power Supply, Windows Firewall (gebruik liever: NetLimiter. Kan je ook gebruiken om niet alle internetbandbreedte op te laten slokken door je P2P-software zoals LimeWire), Imapi CD-Burning COM Service (gebruik liever: deepburner), Help and Support (tenzij je de helpfuncties wel eens gebruikt), DHCP-client (neem liever een vast IP-adres), Application Layer Gateway Service, Messenger, NetMeeting Remote Desktop Sharing, Telnet.
5. Schakel hulpprogjes uit die toch zelden nodig zijn: start/uitvoeren/msconfig {enter}/opstarten: vink alles uit. (Kan geen enkel kwaad - je kunt een belangrijke altijd weer aanvinken!)
6. Gebruik oude software-versies. Bijv. PaintShopPro7 en Office2000 zijn veel sneller dan de opvolgers. Nieuwste versies alleen gebruiken als er zaken in zitten die essentieel zijn.
7. Zorg voor een niet-te-oude videokaart. Bij een PC: zorg voor een moderne VGA-insteekkaart, i.p.v. de onboard-aansluiting te gebruiken.
8. Verkenner: View, Details. Tools: Folder Options: Use Windows classic folders. View: selecteer de gewenste opties, klik dan op: Apply to All Folders. View Details wordt dan onthouden - da's sneller dan bijv. thumbnails of tegels of grote iconen weergeven.

Defragmenteren helpt nauwelijks... Maximaal 15% (gegevens van Microsoft) bij 't opstarten van zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan beginnen met je register op te schonen maar doe dit niet zelf als je niet weet waar je mee bezig bent.
De map Preftech in de windows directory leegmaken maar niet de map verwijderen.
Defragmenteren harde schijf.
Defragmenteren register.
Virusscan uitvoeren.
Updates windows installeren.
Dit zou al heel wat moeten helpen