Een opslagplaats waarin veelgebruikte data tijdelijk worden opgeslagen om sneller toegang tot deze data mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cache bestanden betreft bestanden die zijn opgeslagen in het zogenaamde cache geheugen. Dit is een snel toegankelijke bewaarplaats in het geheugen, maar niet het definitieve geheugen.
Dergelijke bestanden staan dus in tijdelijk geheugen waar de processor snel bij kan, doordat er geen intern transport over de bus nodig is.

Toegevoegd op 03-06-2009 21:49:33
Tegenwoordig hebben processoren zelf ook geheugen waar ze veel geraadpleegde bestanden tijdelijk kunnen opslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cache bestanden is op de pc hetzelfde hoor... Dat zijn bestanden die vaak geraadpleegd moeten worden en die blijven in resident memory zitten om de opzoektijd dramatisch te versnellen... De grootste tijdopslurper is het verzetten van de kop van de harde schijf... 8 of 9 milliseconden duurt dat... In computertijd kan hij miljoenen zaken doen in die kleine tijd, maar de kop slentert van plek naar plek en dat kost handenvol tijd... Door nu bestanden in het werkgeheugen te houden, bespaart dat echt enorm veel tijd...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie beschrijven hier alleen de processor cache. Maar de browser heeft ook een cache, bijvoorbeeld afbeeldingen die je al eens hebt bekeken. Als je nog eens dezelfde pagina bezoekt worden deze sneller getoond.

Er zijn ook applicaties met een cache of netwerken.

Hoe dan ook geformuleerd, het betreft in alle gevallen een opslagplaats voor informatie die vanaf die plek sneller geraadpleegd kan worden.

Een cache heeft ook als eigenschap dat ze opgeschoond kan worden, zoals in Internet Explorer de geschiedenis wissen. Dat is in feite de cache legen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cache is een geheugen om tijdelijk de meest opgevraagde informatie, bestanden of pagina's op te slaan zodat deze sneller aan de gebruiker getoond kunnen worden. Vrijwel elke computer heeft een cache geheugen waarin bepaalde webbestanden (cache bestanden), zoals afbeeldingen, externe stylesheets of javascripts, geplaatst worden. Ook webbrowsers plaatsen bekeken pagina's, stylesheets, javascripts en afbeeldingen in een cache zodat deze niet van de server geladen hoeven te worden (client side caching). Daarnaast zal het woord cache vaak geassocieerd worden met de Google cache.

Naast client side caching bestaat er ook server side caching, waarbij er cache bestanden worden aangemaakt of aangepast op de server-kant. Caching wordt dus toegepast om laadtijd tijdens server- of clientinteracties te reduceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cache is een geheugen om tijdelijk de meest opgevraagde informatie, bestanden of pagina's op te slaan zodat deze sneller aan de gebruiker getoond kunnen worden. Vrijwel elke computer heeft een cache geheugen waarin bepaalde webbestanden (cache bestanden), zoals afbeeldingen, externe stylesheets of javascripts, geplaatst worden. Ook webbrowsers plaatsen bekeken pagina's, stylesheets, javascripts en afbeeldingen in een cache zodat deze niet van de server geladen hoeven te worden (client side caching). Daarnaast zal het woord cache vaak geassocieerd worden met de Google cache.

Naast client side caching bestaat er ook server side caching, waarbij er cache bestanden worden aangemaakt of aangepast op de server-kant. Caching wordt dus toegepast om laadtijd tijdens server- of clientinteracties te reduceren.