Hoe kan ik uitvinden of mijn moederbord of processor kapot is?

Mijn computer is kapot. Alles wijst er op dat, of het moederbord of de processor defect is.
Hoe kan ik uitvinden welke van de twee kapot is?
De computer start niet op en geeft ook geen piepjes bij het opstarten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.7K

Het beste antwoord

Zoals eerder gezegd zijn de huidige mobo's en cpu's erg solide gebouwd en gaan doorgaans niet snel kapot. Als je computer niet opstart en zelfs geen piepjes geeft neem ik aan dat je niet eens tot aan de BIOS komt.

Uit het feit dat je hebt gezegd dat de computer wel 'opstart' meen ik af te kunnen leiden dat je wel enigzins een reactie krijgt? (fans gaan draaien, lampjes gaan aan?)

Dan zou ik inderdaad ook er vanuitgaan dat je mobo of cpu kapot is. Je kunt eventueel nog proberen je hdd en cd/dvd drive los te koppelen en kijken of je veranderingen kunt opmerken (in het geval dat het toch iets met je voeding te maken heeft).

Om direct antwoord te geven op je oorspronkelijke vraag:
Het enige wat je kunt doen is het testen van je processor op een ander werkend moederbord. Helaas is dit makkelijker gezegd dan gedaan, en de kans dat je ook daadwerkelijk een ander moederbord (of werkende computer) hebt die een socket heeft die compatible is met je processor is in het gemiddelde huishouden erg klein.

Mocht je een andere computer / moederbord hebben, controleer dan eerst of je processor er wel op past, scheelt je weer een hoop werk.

Vaak is het het makkelijkst om gelijk een nieuwe mobo + processor aan te schaffen. Geloof me, wachten op een nieuw mobo dat compatible is met je huidige processor om dan uit te vinden dat je processor niet werkt en je dan een nieuwe processor moet bestellen is het vaak niet waard.

Wat ik zelf in dit soort gevallen doe is gewoon een nieuwe mobo + processor bestellen. Via http://pricewatch.tweakers.net kun (vaak) de beste prijzen vinden voor computer hardware.

Succes - handelen met computer hardware dat opeens stopt met werken is nooit leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan je processor in een andere computer zetten. Maar als je geen "reserve" onderdelen hebt is dit erg lastig om te testen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je omschrijving is wat kort, qua probleemstelling.
Maar ik heb wel een stappenplan om na te gaan wat het probleem is.

1 Als je de pc aanzet, reageert je voeding (draait de fan)?
Zoniet, koop een nieuwe voeding, en let goed op de juiste aansluiting.
2 Check alle aansluitingen van de voeding richting het moederbord of alles goed vast zit.
3 Als je de pc aanzet, branden er lampjes van je systeemkast of moederbord?
Zoniet, check of je cmosbatterij goed vast zit.

Je hoort geen piepjes, wat aangeeft dat ofwel er geen probleem is geconstateerd door cmos check, danwel dat je processor niet in staat was (defect is) om cmos-check uit voeren.

4 De piepjes worden veroorzaakt doordat de cmoscheck constateert dat er problemen zijn met videokaart, danwel memory, maar daar heb je vooralsnog dus geen last van.

Tegenwoordig zijn defecte processoren steeds zeldzamer, meestal gaat het om de voeding die als 1e het loodje legt.
Harddisks zijn een goede 2e, maar met een defecte harddisk had je in ieder geval beeld gehad.