Is het in Nederland en overige landen van Europa ook al verplicht je te legitimeren bij het gebruik van internet in een internetcafé?

Zoals eerder gemeld, ik was een weekje in Rome.
Tijdens de laatste dag moest er online ingecheckt worden. Wij een internetcafé in: Hier moest een legitimatiebewijs getoond worden.
Van het paspoort werden verschillende gegevens genoteerd voordat we een computer toegewezen kregen.

Bij een tweede internetcafé later op de dag was het hetzeflde verhaal. Daar lazen we dat het was om het terroristen moeilijk te maken. Als een bepaalde mail dan vanuit hun kantoor verstuurd werd, dan kon achterhaald worden wie er van de computer gebruik gemaakt had (vraag me af of ze het fenomeen vals identiteitsbewijs kennen, maar goed).

Op zich vind ik het een goed initiatief, maar ik ben het nooit eerder tegengekomen. Ik vraag me dus af of dat in andere landen van de EU (en dus ook in Nederland) ook al gebruikelijk is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt ..het heeft met veiligheid te maken..
ook als ik een nieuwe simkaart koop moet ik me legitimatie geven en id nummer alles word geregistreerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk dat dit bedoeld is om eventuele hackers tegen te gaan die vaak achter een veilige ip niet te traceren zijn. want internetten ergens anders en als ze klaar zijn, zijn ze weg.
Cryofiel
13 jaar geleden
In Turkije is dit niet gebruikelijk.

Het beste antwoord

Laatst was ik in Barcelona, daar was dit (nog?) niet het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb er nog nooit van gehoord.