iemand tegenwerken, hem in het vaarwater zitten, zich tegen iemand kanten; ook iemand onderkruipen. Eig. gezegd van een rijtuig dat tegen de wielen van een ander rijdt en het daardoor in zijn gang belemmert;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wielen niet draaien sta je stil. Dus vandaar wordt het gebruikt om aan te geven dat iemand je tegenwerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wilt weten waar het vandaan komt moet je de film Ben Hur maar een lenen en bekijken.
Je ziet dan dat de gemene Romeinen aan de anssen van hun strijdwagens scherpe messen hebben bevestigd en dat ze tijdens de race de wielen van de tegenstaanders met die messen aan flarden snijden.
(het zijn geen messen, maar scherpe dingen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat het gezegde betreft sluit ik me aan bij de reeds gegeven antwoorden. Echter, ik wens toch op te merken dat er twee fouten in je vraag staan. Hierbij de aangepaste versie: "Wat betekent het spreekwoord: hij rijdt me in de wielen".