Kan een computervirus uit zichzelf verdwijnen?

Gisteren tijdens het scannen kreeg ik de melding dat er 2 virussen op mijn computer zaten en dat deze niet door het antivirusprogramma konden worden verwijdert. Daarna nog een keer gescand met hetzelfde resultaat.
Vanmorgen startte ik het programma opnieuw en nu geeft hij aan dat er geen virus op staat en alles schoon is?
Er was gisteren wel een update van het antivirusprogramma.

Wie weet hoe het mogelijk dat het virus niet meer wordt aangegeven?

Graag in niet te technische taal :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet je de naam nog van het virus

Het beste antwoord

Soms geeft een antivirus programma een vals-positief resultaat, hij denkt dat het een virus is, maar het is toch iets anders.
Misschien is er een update voor je virusscanner geweest, dat die fout er uit is gehaald.
Misschien was het een mogelijk virus dat in een tijdelijke map stond, die na een paar dagen automatisch leeggegooid wordt.

Het is lastig terug te zien welke van deze opties het is geweest, omdat de virusmeldingen verdwenen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het goed is houdt je virusscanner een logboek bij, dingen als laatste update, laatste scan, en ook wat er bij die scan is gevonden.
Daar kun je vast nog terugvinden wat hij gevonden heeft, en waar het stond.

Welke virusscanner gebruik je?

Wees in elk geval blij dat je blijkbaar geen virus meer hebt :)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees de vraag nu nog eens goed, en je zei dat de virussen eerst niet verwijderd konden worden. Heb je opnieuw opgestart en daarna nog eens gescand?

Mijn virusscanner heeft namelijk een optie, als hij iets niet kan verwijderen, gaat hij bij het opnieuw opstarten een 2de poging doen om het bestand te verwijderen, tijdens het opstarten van Windows. Vaak wil het verwijderen dan wel.
13 jaar geleden
Aponi
13 jaar geleden
Heb na lang zoeken de virus en spyware geschiedenis gevonden. Het waren en trojans en er staat nu dat ze verwijdert zijn. Dus waarschijnlijk toch na het opstarten vanmorgen.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan. Een virus kan zichzelf verwijderen, hernoemen, laten slapen, inactiveren, een ander virus oproepen, de virusscanner om de tuin leiden (met name als 't virus is geïnstalleerd vóórdat de virusscanner was geïnstalleerd), spam sturen, je camera, microfoon en toetsenbord opnemen, andere programma's verwijderen, flashable componenten flashen en daar een virus in zetten, etc. Een virus kan alles wat elk willekeurig ander programma ook zou kunnen.
In dit specifieke geval is 't 1000x waarschijnlijker dat de virusscanner toch bepaalde (besmette) bestanden heeft verwijderd. Dat komt wel vaker voor - soms kunnen bestanden pas worden verwijderd bij een herstart. Dan kan er wel een melding komen dat er een virus gevonden is, maar is die pas weg na een herstart.