Bestaat er een programma waarbij je kan zien dat een bepaald ip adres toegang heeft tot jouw computer?

En dat je vervolgens dat ip adres kan blokkeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoiets doe je toch met een firewall?

Het beste antwoord

Als één persoon ter wereld toegang kan krijgen tot jouw PC, dan wil dat zeggen dat iedereen ter wereld dat kan - als ie maar het zelfde programmaatje gebruikt.
Als je PC dus gevoelig is voor inbraak van buitenaf, heeft 't geen enkele zin om één IP-adres uit te sluiten.

Als je veiliger wilt computeren, zal je Linux (Ubuntu) of evt. Apple moeten nemen.

In sommige firewalls kan je instellen dat machines met bepaalde IP-adressen helemaal geen toegang tot jouw PC mogen hebben (ook bijv. niet pingen).
Volgens mij moet het ook met PeerBlock kunnen (door handmatig IP-adressen in de ingeladen blocklists te zetten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou een Apple OS of Linux niet te hacken zijn? Ik heb net al mijn servers moeten updaten i.v.m. een beveiligingslek in een linuxversie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus overigens gt. Je zegt dat Apple en Linux veiliger zijn. Dat is wel zo. Deels vanwege de software zelf, maar ook deels omdat er meer windows pc's zijn en die interessanter zijn om te hacken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@som:
A. Waar zeg ik dat Apples en Linux PC's niet te hacken zijn? B. Vergelijk maar eens bijv. IIS met Apache. Apache wordt meer gebruikt, en wordt _veel_ minder gehackt dan IIS.
Het ligt nauwelijks aan 'hoeveel 't gebruikt wordt'.
Het gaat er vnl. om hoe veilig e.e.a. in elkaar zit.
Windows heeft onder de kenners een bar slechte reputatie. Nimmer heb ik een bericht in een krant of computerblad zien staan waar gerept werd over een virusgolf, waarbij het _niet_ een Microsoft-only virus betrof.
Annakournikova, Blaster, MyDoom, Sober, Sobig, Code red, iloveyou, Melissa, CIH... Alle bij het publiek bekende virussen zijn Microsoft-only. Maakt 't eigenlijk uit of 't zou komen omdat Windows 't meest gebruikt wordt? Nee. Als je relatief veilig wilt werken, pak je Linux.
Natuurlijk zijn er ook patches voor Linux. Omdat er echter zoveel mensen mee kijken in de kernelcode (vanwege de Open Source), en vanwege de opzet bij het maken (steeds met security in het achterhoofd), is Linux makkelijk 1000x veiliger dan Windows.
Bij Microsoft gold altijd (en geldt nog steeds): feature above security. Uitstekende strategie voor de commercie - maar rampzalige strategie voor de veiligheid.

Andere antwoorden (2)

Dat kan met een firewall die je op je computer draait als software. Windows XP, Vista en 7 heeft ook een firewall aan boord, maar die hebben geen uitgebreide rapportages. Je zou hiervoor eens ZOneAlarm kunnen proberen.

Het hangt er ook vanaf wat je wilt weten. Als je een website bezoekt dan stuurt jouw computer een verzoek door om de pagina op te halen en die pagina wordt dan verzonden naar jouw computer. Dan heeft de webserver dus ook indirect toegang tot je computer (als je rechtsreeks aan het internet zit) of op de router. Dergelijk verkeer is natuurlijk ook nodig.

Als je je computer wilt beveiligen dan kan je dat nog beter op de router doen. Dan draait de firewall daar op en die kan je zo configureren dat niemand zomaar van buitenaf op je computer rond kan neuzen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Tweede link een lijst met alle firewalls.

Misschien ten overvloede: Als je een goede router hebt met ingebouwde firewall en de beveiligingsopties aan laat staan (bij goede is dat default) of anders zelf instelt, dan is er normaal gesproken geen verkeer mogelijk van buiten naar binnen, zonder aanvraag vanuit je computer. Bijvoorbeeld mail ophalen kan alleen als je eigen computer een verzoek stuurt.

Het probleem zit hem in programma's die je bewust of onbewust installeert. Zo'n programma dat je download kan een verstopt ingebouwd mechanisme hebben (een trojan) om contact te maken en zodoende een achterdeur open te zetten waar je niets van merkt. Daarom is het ook belangrijk om dit soort programma's op te sporen omdat deze vanuit jouw computer verzoeken versturen om binnen te komen en op die manier de firewall om de tuin leiden. Daarom zie je dat persoonlijke firewalls meestal gecombineerd worden met een beveiligingspakket waarin ook antivirusprogramma's, anti-spam en anti-spyware programma's zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan wel bijvoorbeeld met Network Magic zien wie er via het (draadloos) netwerk toegang heeft tot je computer en daar kan je ook doe toegang ontzeggen..

Dus bijvoorbeeld als de buurman op een of andere manier op het netwerk zit, staat er de naam van de pc van de buurman