Heb ik een computervirus? Welkom bij Norton security scan... En ik heb helemaal geen Norton!

Opeens verschijnt er een scherm waarop aangegeven staat dat ik op 'doorgaan' moet klikken om de Norton Security Scan, nu met Norton Insight, te starten. Ik heb de virusscanner van MacAfee. Ben ik besmet, en zo ja, wat doe ik er tegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit ook gehad, en bij mij bleek het wel een virus te zijn. Erger nog, van de winter was mijn hele computer besmet en heb ik uiteindelijk windows opnieuw moeten installeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me vreemd gootje08, Norton Security Scan is namelijk geen virus. Zie ook mijn antwoord. Daarnaast kan je PC natuurlijk besmet zijn maar dat heeft echt niets met Norton te maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer u gebruik maakt van de browser Firefox kunt u de plugin Adblock Plus installeren. Deze verbergt alle advertenties op websites zodat uw computer sneller wordt en minder gevaar loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gertdejong, toch is het zo. Soms doen virussen zich voor als betrouwbare software. Zie ook het antwoord van SuzyQ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dan gebruiken ze niet de Norton Security Scan maar het complete pakket van Norton. Norton 360 bijvoorbeeld, dan dat is dan ook Engelstalig (vrijwel altijd). Natuurlijk kan het gebeuren maar bij NSS heb ik het nog nooit meegemaakt en ik draai al een tijdje mee in de ICT (op een helpdesk en als system engineer).

Het beste antwoord

Ik heb dit al zo vaak gezien bij klanten en ook zelf meegemaakt: waarschijnlijk ben je bij de installatie van Java, shockwave of een dergelijk programma een vinkje vergeten weg te halen bij "installeer ook de gratis Norton Security Scan" en vanaf dat moment is het dus opeens geïnstalleerd. Je kan het gewoon verwijderen via "configuratiescherm -> software" of in Vista/Win7: "Programma's en onderdelen wijzigen of verwijderen".

Dan ben je er gelijk weer vanaf. En blijf altijd opletten bij installaties van (met name gratis) programma's of er geen extra toolbars en andere troep wordt geïnstalleerd die je niet wilt hebben.

Een ding: het is GEEN infectie of virus, alleen een ongewenste installatie van een programma wat je niet wilt hebben.

En iemand anders zei het al: het is een marketingactie van Norton, dat klopt ja en ik vind het een smerige en irritante actie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
100% mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee Gert, dit is ook wat ik op andere antwoordensites vind. Het is me inmiddels gelukt om het via het configuratiescherm te verwijderen... Ik ben benieuwd of dat zo blijft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Stippel, fijn dat het weg is! Het zal zeker te weten wegblijven als je goed oplet bij installaties van programma's als Java en Shockwave. Let sowieso altijd op bij installatie van programma's om te voorkomen dat je extra dingen installeerd. Succes verder met je PC!

Andere antwoorden (7)

Het zou heel goed een pop-up kunnen zijn, die verschijnen vaker... bijvoorbeeld: u bent bezoeker nummer 10000, klik nu om een auto te winnen etc.
Ik zou er niet zomaar op klikken als ik jou was, het zou heel goed een verborgen virus kunnen zijn. Installeer een goede pop-up blokker en scan je computer een keertje extra met macafee. Een online scanner (bv kaspersky) er overheen kan ook geen kwaad.
Als je niet op de hoogte bent van mogelijk Norton op je computer, dan niet mee verdergaan.

Je kunt even kijken bij configuratiescherm bij programma's of Norton er tussen staat. (perongeluk) Dan kun je hem alsnog verwijderen en ben je er ook vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je hebt waarschijnlijk een virus. Heb onlangs dezelfde verschijnselen gehad waarbij mijn huidige virusscanner (AVG) ook nog eens onklaar werd gemaakt, waardoor scannen dus ook geen optie was.
Wat bij mij goed werkte was mijn PC een paar dagen terug in de tijd zetten, daarna scannen en de problemen waren weer opgelost.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan een marketing actie zijn van Norton. Op deze manier proberen ze jou hun programma te verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou inderdaad best kunnen dat je malware te pakken hebt. Virussen doen zich (uiteraard) graag voor als betrouwbare software. Veel mensen hebben wel Norton, die mensen zouden er dus vaak intrappen als ze zo'n scherm krijgen en op doorgaan klikken.

Probeer eens een online virusscanner te gebruiken. Daarvoor hoef je je eigen virusscanner niet te verwijderen, en hij werkt ook als je eigen scanner is uitgezet door het virus.

Bitdefender is gratis en staat wel goed bekend, zie bron:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een typisch gevallatje van infectie., NIET accepteren NIET installeren. Het is een PCdoctor software pakket wat als volgende stap heeft dat je continue internet popups krijgt. Computer compleet scannen & virussen laten verwijderen.

Bij mij had ik dit zelfde probleem 3 weken geleden. Helaas was het bij mij al te diep in mijn systeem: Ik moet de hele machine leeg halen omdat zelf met Linux ik de boel niet meer schoon krijg.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou idd best een virus kunnen hebben, vooral als de pop-up vaker verschijnt, ongeacht van de website waar je op zit.

Ik heb twee andere virusscanners (veilige & goede) bij de bron gevoegd. Download die, en doe een volledige systeem scan. Avast is een echte virusscan zoals McAfee, en als ik jou was zou ik McAfee vervangen met Avast - Avast is een veel betere scan. Malwarebytes beschermt je PC niet, het programma verwijderd alleen de troep die je al hebt als je een scan doet (het liefst een volledige scan).

Verder raad ik je ook de Web of Trust addon voor Internet Explorer (of Firefox, Chrome, etc.) aan. Deze add-on laat gebruikers de veiligheid van andere websites beoordelen, en 95% van de onveilige websites die ik ben tegengekomen sinds ik het gebruik hebben een rode, gele of in het ergste geval een lichtgroene (donkergroen is het hoogste, het veiligste) beoordeling. Door op het WoT rondje te klikken en vervolgens "View scorecard for rating details" kan je de reacties op de website zien, achtergelaten door andere WoT gebruikers.

Succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
En nu lees ik net het antwoord boven me... mogelijk dus geen virus. De drie programma's waar ik naar gelinkt heb zou ik alsnog installeren als ik jou was, ivm mogelijke virussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit soort gebeurtenissen dien je het beste te voorkomen. Dingen die ik meestal doe (niet compleet)
- surf op internet via een niet-admin account
- patch regelmatig al je software mbv Secunia
- surf via firefox met add-on "No-script"