Is mijn pc zo veilig genoeg?

Ik wou graag weten of mijn computer zo goed genoeg beveiligd is. Ook voor internet bankieren.
Dit is geinstalleerd:

Antivirussen:
Avira Antivir Premium security suite
( later misschien avira free)
Avast (free)
Waarschijnlijk is standaard windows anti virus ook nog aan ( defender)

Firewalls:
Avira antivir premium security suite (zit simpele firewall in)

Comodo firewall + secure dns servers + proactieve beveiliging.

Sunbelt personal firewall

waarschijnlijk is standaard windows firewall ook nog aan

Firefox add-ons:
Betterprivacy
Noscript
Adblockplus
Keyscrambler (encrypt tot het bij het programma is waar het hoort)
WOT ( laat zien of een website veilig is)
-----------------------------------------------------------------------
extra instellingen:
Inkomende verbindingen worden geblokkeerd.

Extra informatie:
Ik snap dat 2 antivirussen ( laat staan 3 á 4 firewalls) niet goed met elkaar samenwerken. Hier heeft het nog weinig conflicten veroorzaakt. Doordat sommige op ''leermodus'' staan. Kun je bepalen wat 'ie moet doen bij sommige programma's.

Zo probeer ik ervoor te zorgen dat de firewalls en antivirussen ELKAAR met rust laten en virussen e.d slechte dingen tegen te houden.

Truecrypt komt er later misschien ook bij.

Dit was een serieuze vraag, en ben benieuwd naar jullie antwoorden!

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een beetje overdreven. Je hebt nu echt te veel geïnstalleerd. Dit is nergens goed voor en verzorgt je meer problemen dan af en toe met de scanner een virusje weghalen. Veel programma’s werken nu niet doordat ze achter het net vissen of hebben problemen met andere software.

Je internet bankieren is al beveiligd door de server waar de website van je bank op staat, dat begint met HTTPS ipv HTTP. De staat dan natuurlijk voor secure.

Als reparateur zie ik 1 ding te vaak fout gaan: men heeft van alles op hun computer geïnstalleerd aan anti-virus werk; maar laat het nooit eens een volledige scan doen. Doe dat 1 keer in de maand (ook met spybot) en dat moet het een flinke virus zijn die daar doorheen komt.

Panda dumpen overigens. Erg slecht programma! Alles dumpen trouwens, met uitzondering van het volgende:

Ik verwacht dat je met Avast als antivirus, Spybot (gratis via download.com (legaal)) als mall en spyware scanner genoeg hebt. Windows Defender en de firewall van windows zijn aanvullend MEER DAN GENOEG. Je router heeft vaak ook al een firewall en dat zijn er dan al 2.
Laat niet bang maken. Pas meer installeren als je ergens last van hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

1 virusscanner , 1 hardware firewall in router, 1 software firewall in Windows, alle updates van alles programma's en Windows en geen illegale programma's op je pc, dan ben je veilig genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je er wat te veel opgezet hebt. Maar denk dat het geen kwaad kan.

Wat de firewall betreft, moet je die uiteraard ook goed 'configureren'. Ik weet niet wat je allemaal doet op je PC, maar als je veilig wil spelen, moet je niet enkel je inbound verkeer goed in de gaten houden, maar ook je uitgaand verkeer.

Ook moet je je surf gedrag, omgang met cookies en javascripts goed in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De configuratie van de firewall heeft weinig invloed op de veiligheid van de onlinebanking sessies.
En ook nog even geregeld laten updaten !
En wat internetbankieren betreft die hebben ook hun eigen sitè beveiligd en daar hoef dan ook geen zorgen om te maken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met " Buur" eens.
Hier staat overigens de standaard firewall van windows op en AVG anti virus.

Je kunt in je voortuin betonblokken neerleggen etc. maar is het nou echt nodig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Ik ga er van uit dat je je vraag is of je pc voldoende bevei-ligd is ??

Als ik zo het lijstje overloop zie ik tal van programma's die mekaar overlappen !!

Waarom heb je zoveel programma's geinstalleerd, dit vertraagd ook de werking van je pc (programma's draaien mee op de achtergrond), op de duur zie je niet meer wat wel efficient werkt en wat niet !

Ik kan je alleen het volgende aanbevelen :

1. Voor antivirus : AVG 9.0 (uitgever GriSoft)

2. Voor firewall : kan je kiezen voor Windows of Comodo (die ik je zeker kan aanbevelen)

3. Voor algemene beveiliging : Hitman Pro versie 2 (deze bestaat uit 3 verschillende programma's Adware (uitgever : Lava Soft), Spysweeper + Spybot Search and Destroy )

4. En dump al de overbodige programma's zoals Panda, Norton (bij de eerste kan je computer vastlopen, de tweede vraagt meer geheugencapaciteit van je pc)

Ik hoop dat ik je hiermee kan helpen !

Indien je nog vragen hebt mag je mij deze doormailen
in de mate van het mogelijke zal ik je antwoorden.

Mvg;

Karel 8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit had ik eerst ook met mijn vista computer. Zowat alle Antivirusscanners erop proppen als het mogelijk was. Het gaf mij namelijk een veilig gevoel. Later erachter gekomen dat dit te veel ruimte op slokt. (ik heb namelijk een 1 terabyte hardeschijf en ik ben zeer zuinig)
voor internetbankieren: in firefox krijg je (in de nieuwere versies) dat een gedeelte van de balk groen kleurt. Zo kun je zien dat je beveiligd surft. Kun je zelf ook checken in adres balk via : https . Het is overigens wel aan te raden om met firefox als je gaat internetbankieren in een prive-modus te surfen. Zo voorkom je dat er cookies en andere dingen achter blijven na het surfen. Ik raad je aan om maar 1 antivirus scanner erop te zetten en 1 firewall. Comodo firewall is uitstekend maar ik hou het liever bij Windows firewall. die ene virusscanner mag je zelf uitmaken. Ik raad zelf Avast Free Edition (ja het is nu echt gratis!) Je hoeft nu niet meer een licentie in te voeren. je kan het gewoon altijd blijven gebruiken. Avast bied meeste en beste bescherming. Maar je moet maar kijken of ik je wat geholpen heb. Trouwens: de al gegeven antwoorden zijn uitstekend. :)