Wanneer ik mijn oplader van mijn laptop in een stopcontact doe onstaat er een vonk, hoe komt dit?

Dit gebeurt niet bij elk stopcontact. Hoe komt dit en is dit gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het gebeurt mij wel eens met de strijkbout...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het raadselachtig dat deze vonk in Nederland vaak WEL, maar in Duitsland bijna NOOIT optreedt. Kan iemand vertellen hoe dat kan?

Het beste antwoord

Dat komt omdat er direct stroom is vereist, waardoor er een vonk ontstaat. Dit is het gevolg van de keuze voor de minste weerstand van de stroom. Op het moment dat er een vonk ontstaat, is het pinnetje van de stekker zo dichtbij het punt waar het pinnetje inschuift in het contact dat de lucht niet genoeg weerstand meer biedt waardoor een vlamboogje ontstaat. Totaal onschuldig, inderdaad wel lastig wanneer je hele huis vol gas is, maar dan heb je wel een groter probleem denk ik.

Je kunt het tegengaan door apparaten in het stopcontact te steken zonder dat ze aan staan of direct stroom vereisen, bij transformatoren zoals een telefoonlader is dat niet mogelijk aangezien ze zichzelf gelijk "opladen"

Toegevoegd op 28-04-2009 19:59:08
aangesloten of niet maakt niet uit, het gaat om de transformator, dus ook in het geval van de laptopoplader, dit is namelijk ook een transformator
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hoe dit precies komt weet ik niet. Het is in ieder geval niet gevaarlijk zolang je niet met je vingers in dit vonkje komt.

Het is in ieder geval een elektrische ontlading die ervoor zorgt dat jij dit vonkje ziet. Hoe deze tot stand komt zal vast en zeker iemand anders weten te formuleren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een lege accu trekt veel stroom. Elke grootstroomverbruiker (zoals een stofzuiger) die aan staat op het moment dat je de stekker inplugt trekt een vonk of kan dat doen. Dit is niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er loopt heel even een grote stroom. De transformator werkt even als spoel, die loopt even vol, met een vonk als resultaat, dat is het overspringen van de stroom, een kleine bliksem is dat... Geen probleem en niet te vermijden...

Toegevoegd op 27-04-2009 14:41:05
komt niet door de accu, gebeurt ook als er geen accu in zit..

Het is trouwens aan te bevelen om de accu eruit te halen als de stroomdraad er steeds in zit...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij komt dit omdat je een ongeaard stopcontact hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heeft er niet mee te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in het geval van computers en rand apparatuur wel hoor
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kan er makkelijk wél mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zie hier het engelse antwoord:P
http://answers.yahoo.com/question/index;_ylt=Au2jag8y5KO2gENDZhY1dfgjzKIX;_ylv=3?qid=20071120121856AAjxRJ1
Dit is inderdaad het geval bij ongeaarde stopcontacten.

Dat een stopcontact geaard is zie je aan de ijzertjes aan de zijkanten van het stopcontact. (Zie de 2 bronnen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is wel gevaarlijk als je huis vol gas is gelopen