Waarom krijgt mijn moeder steeds spam app berichten en sms berichten van "haar kind"?

Sinds een paar maanden is het dagelijks raak. Mijn moeder krijgt weer een WhatsApp of een SMS van iemand.

Dit was de laatste: Mam mijn telefoon is gevallen. Ik krijg nu een leentoestel. Kan je me een WhatsApp bericht sturen naar mijn leentoestel? Dit is het nummer: +316xxxxxxxxxxxx

Hoe komt het dat zij dat soort troep steeds krijgt en ik nooit. Mijn vader ook niet, mijn broer niet, mijn man niet.

De laatste SMS bleek een dubbel nummer te hebben +48 7xxxxxxxxxxxx

VraagAntwoord66
een jaar geleden
Waarschijnlijk staat haar nummer ergens op internet
LeonardN
een jaar geleden
Je moet rekenen dat zulke criminelen gebruik maken van lijsten met telefoonnummers die bekend zijn.
Als je zoiets nooit krijgt heb je geluk, dan sta je er niet op.
Zelfde met spammail (hoewel een hoop daarvan automatisch gefilterd wordt door providers)
jc54
een jaar geleden
Als hetzelfe nummer vaker voor komt kun je het blokkeren.
SingingCoyote13
een jaar geleden
heb hetzelfde gehad 10 jaar lang voor een van mijn emailadressen. om een of andere reden kwam mijn email adres op een phishinglijst terecht en ik kreeg wekelijks 10tallen nep mails van zogenaamd banken, google, overheid, belasting zelfs nep politiemail allemaal met een of andere nep melding en ik zou gelijk moeten reageren want anders gebeurd er iets (ergs). (zoals verwijdering van account(s) ed). uiteindelijk na nooit reageren is het opgehouden,sinds ergens een paar maanden terug heb ik geen nep mails meer op dat adres ontvangen, maar ik gebruik het nooit meer want het is niet meer te vertrouwen. als dit blijft doorgaan is echt een andere sim kaart voor een nieuw nummer aan te raden want ze houden echt soms pas op na 10 jaar etteren.

Antwoorden (3)

Stel je de vraag: een moeder krijgt een bericht van een vreemde die claimt haar kind te zijn. Zeer waarschijnlijk heeft deze persoon ergens kunnen zien dat ze kinderen heeft, en ook dat ze een vrouw is blijkbaar. Dus: ga maar op zoek, waar deelt je moeder prive info (ongewild en zonder dat ze het weet) met de rest van de wereld? Kans is groot dat dit op sociale media is, dat ze bijv een niet afgeschermd Facebook account heeft.
Als je ergens op een website je telefoon nr achterlaat zet je er meestal niet bij dat je kinderen hebt, en vaak ook niet of je man of vrouw bent, uiteindelijk kan iemand die op zoek gaat daar wel achterkomen trouwens.
Maar er zijn hele levensbeschrijvingen compleet met telefoonnrs en adressen, familieverbanden, foto's en de hele meuk te vinden op social media.
.
PS Als ze slachtoffer is van het lek, zoals beschreven in bijgevoegd artikel kan ze er natuurlijk niks aan doen. Dan helpt ook je account afschermen natuurlijk niet.
Toegevoegd op 23 maart 2023 17:24: bron, tekst
een jaar geleden
HeerVoldemort
een jaar geleden
Ik denk niet dat mijn moeder dat soort sociale media heeft. Ze heeft Facebook, maar die heb ik volledig afgeschermd.
Het is heel moeilijk te achterhalen waarom jouw moeder wel (zoveel) spamberichten ontvangt en jij en de rest van je familie niet.
Je moeder hoeft maar één keer ergens op het internet haar telefoonnummer te hebben achtergelaten. Dat kan ze zelf hebben gedaan (bijvoorbeeld bij een webwinkel, of in een reactieformulier van een bedrijf), of een bedrijf of organisatie heeft haar telefoonnummer ergens vermeld in de administratie.
Als juist die plek, waar haar telefoonnummer staat, een keer is gehackt staat zij op een lijst met telefoonnummers die wordt verhandeld. En zo is haar nummer blijkbaar in handen gekomen van de groep scammers die gebruik maakt van het soort WhatsApp-berichten, die jij beschrijft. In de lijst zullen mogelijk ook bepaalde "kenmerken" van je moeder staan vermeld, die de hacker tegelijk met het telefoonnummer heeft gestolen. In bijna iedere administratie (van een webwinkel, van een bedrijf, van een organisatie) worden zaken als geslacht en geboortejaar/leeftijd vastgelegd. En waarschijnlijk hoort ze door haar geslacht en haal leeftijd tot de doelgroep van deze vorm van scam.
een jaar geleden
Het is mogelijk dat iemand je moeders telefoonnummer heeft gebruikt om spam te versturen. Het is ook mogelijk dat haar telefoonnummer is opgenomen in een lijst met telefoonnummers die worden gebruikt voor spam. Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat je moeder haar telefoonnummer niet deelt met onbekenden.
10 maanden geleden