Kunnen bedrijven ongestraft via email tracking privé-gegevens verzamelen?

Emailtrackingsoftware plaatst een onzichtbare afbeeldingspixel in je ontvangen e-mail die de tijd kan detecteren waarop de e-mail (weer) door je is geopend. Daarnaast kunnen je aangeklikte links, je globale locatie, het IP-adres, browser, besturingssysteem, enz. bijgehouden worden.
Een programma als eM Client signaleert en blokkeert sinds kort deze trackers. Ik ben geschrokken van de hoeveelheid bedrijven die mijn gedrag ongemerkt in de gaten houden.
Als je een website bezoekt, mag dit niet zonder toestemming. Waarom hoeft dit niet bij email tracking?

Wat ik vond:
“Het tracken van e-mails is niet in strijd met de AVG, als het een aantoonbaar en gerechtvaardigd doel heeft en de ontvangers op de hoogte zijn gesteld.”
Dat gebeurt dus niet. Zijn deze bedrijven dus in overtreding of zijn er uitzonderingen?
https://www.smartlockr.io/nl/blog/email-tracking-volgens-de-regels

SimonV
een jaar geleden
1.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Weet niet om wat voor mails het gaat maar als je daar iets gekocht hebt of aangemeld hebt hoort er in de privacystatement iets te staan hierover. En dan zijn ze dus niet in overtreding.

Antwoorden (1)

Nee, bedrijven mogen geen privé-gegevens verzamelen via email tracking zonder toestemming van de gebruiker. Het verzamelen van privé-gegevens zonder toestemming kan leiden tot juridische gevolgen
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
“Echter wanneer de e-mailtracking slechts wordt gebruikt om de effectiviteit van bijvoorbeeld een nieuwsbrief te meten en de privacy gevolgen zijn gering, dan kan toestemming achterwege blijven.”
https://www.juridict.nl/juridict-nieuwsartikel/let-op-bij-het-gebruiken-van-e-mail-tracking/ Dat klopt dus niet?