Loopt je computer nog risico als je na het downloaden van malware dit meteen hebt verwijderd?

Gisteravond wilde ik een audio van google in .mp3 formaat opnemen, maar had hier geen goede software voor dus toen heb ik op google naar "mp3 recorder" gezocht of iets dergelijks en de eerste site die ik zag was van 'Free Sound Recorder', de website zag er best wel legit uit dus toen ben ik heel dom geweest en heb ik het programma zonder een background check te doen gedownload als .exe file. Toen ik die probeerde te openen, vroeg mijn laptop natuurlijk eerst of ik de fabricant van het programma wilde toestaan wijzigingen aan te brengen aan mijn computer. Ik vertrouwde de naam van de fabricant niet, dus klikte ik op nee, ik zocht op google meer info over het programma en kwam er snel achter dat het malware was en heb de .exe toen meteen verwijderd. Toen ik probeerde de .exe in de search bar op te zoeken, vroeg mijn computer naar mijn wachtwoord/pincode zoals die dan doet als je belangrijke informatie wilt weergeven, maar ik probeerde niets dergelijks te doen en als ik wilde annuleren bleef het een tijdje lang terugkomen, ik weet niet of dat wat met die malware te maken had maar dat was nog niet eerder gebeurd. Bij het afsluiten zag ik ook een paar tellen lang dat DDE Server Window het afsluiten voorkwam, dat gebeurt normaal ook niet. Moet ik me nog zorgen maken?
Bedankt voor het lezen, ik zie graag een antwoord tegemoet :)

SingingCoyote13
2 jaar geleden
er is Avast free antivirus die heeft ook een gratis firewall en is met realtime protection tegen malware/virussen en heeft ook een gratis webschild om je te beschermen tegen schadelijke urls, en anti ransomware. en dit is alles gratis - je kan evt alle hinderlijke opties sinds kort uitzetten (nadat veel klachten hierover kwamen wschynlijk) zodat je geen meldingen of scareware vensters te zien krijgt (reclame etc). er is Kaspersky free ook een gratis antivirus met een zeer goede reputatie, met ook realtime bescherming geloof ik. norton en mcafee worden overal afgeraden op de subs van reddit omdat deze naar verluidt maar amper beschermen - ze laten letterlijk malware door en norton heeft een ander naar euvel ze schijnen een crypto miner te installeren op je pc.

Antwoorden (1)

Ja, al loop je wel minder risico. Als je bij zo’n vraag op "nee" klikt, betekent dit meestal dat het programma nog wel deels kan worden uitgevoerd, alleen niet met privileges op beheerdersniveau.
Het programma heeft nog steeds toegang tot de bestanden waartoe je account toegang heeft. Bijvoorbeeld: theoretisch zou ransomware dat alleen documenten en afbeeldingen versleutelt zijn werk kunnen doen zonder beheerdersrechten te krijgen, aangezien het alleen interactie heeft met bestanden waar je standaardgebruikersaccount toegang toe heeft.
Check dus bijvoorbeeld met Malwarebytes of er iets aan de hand is:
https://nl.malwarebytes.com/mwb-download/
Toegevoegd op 12 maart 2022 09:57: bron
SimonV
2 jaar geleden
Anoniemnxwl
2 jaar geleden
Ik had na de tijd ook meteen een scan gedaan met malwarebytes, hier kwam niks uit, maar toch vond ik het wat vreemd dat ik even na het verwijderen van het programma continu werd gevraagd om mijn pincode terwijl ik geen vertrouwelijke informatie of instellingen probeerde te openen, en dat dat DDE programma voorkwam dat ik mijn laptop kon afsluiten (ook al is dit gewoon een Windows toepassing, maar ik had het nog niet eerder gehad). Zijn er misschien nog andere gratis programma's die eerder potentiële dreigingen vinden dan malwarebytes?
SimonV
2 jaar geleden
Zelf gebruik ik Kaspersky Internet Security, maar bij verdachte zaken vindt Malwarebytes bij mij soms nog meer. Vandaar dat ik altijd eerst Malwarebytes adviseer.
Checken met Kaspersky kan zeker geen kwaad:
https://www.kaspersky.nl/resource-center/threats/malware-protection Als deze scanners niets vinden, zou ik me verder niet druk maken:
https://www.malwarefox.com/malwarebytes-alternatives/