Verdacht telefoontje. Wat te doen?

Ik kreeg een verdacht telefoontje. Bandje, Engels, dat t ministerie van justitie zou zijn dat er iets met mn bsn nummer zou zijn en ik op toets 1 moest drukken voor meer info. Dat gedaan maar toen zelf meteen verbinding verbroken. Wat nu? Telefoonnummer dat binnenkwam was: 06-2005.60.58

Pieterke
2 jaar geleden
Geen enkel jouw onbekend nummer meer aannemen. Neem voicemail of een antwoordapparaat als je die nog niet hebt. Dan kan een goedwillend persoon een boodschap inspreken en dan kun je terugbellen als je dat wilt. Heb je per ongeluk toch opgenomen leg dan gelijk neer als er zo'n soort mededeling komt. Ik werd een tijdje terug met het netnummer van mijn woonplaats gebeld toen ik ook zo', soort telefoontje kreeg en was er bijna ingetrapt. Ze bellen soms ook met 088 nummers en dan zo'n raar verhaal. Je moet tegenwoordig echt heel erg opletten wie er belt.
Thecis
2 jaar geleden
@Pieterke
Paniek handelen heeft totaal geen zin. Het opnemen van zo'n nummer heeft geen enkele invloed. Gewoon rustig ophangen en geen aandacht meer aan geven. Ik krijg deze telefoontjes ook regelmatig, zowel zakelijk als privé. Als ik nu geen enkel mij onbekend nummer meer zou opnemen, zou ik mijn werk ook jiet meer goed kunnen doen.
Je moet zeker opletten, maar paniekhandelen is nergens voor nodig
Pieterke
2 jaar geleden
@Thecis: Ik raak er niet van in paniek hoor maar ben gewoon heel erg voorzichtig geworden. En als ik toch per ongeluk zo'n telefoontje opneem raak ik echt niet van slag hoor, dan leg ik gewoon neer. Als je de telefoon ook voor je werk gebruikt is het sowieso een ander geval. Dan moet je wel opnemen.
SingingCoyote13
2 jaar geleden
heb het ook gehad meermalen, en robo voice in engels vrouw die verteld precies wat jij daar schrijft. kenmerkend is dat ze altijd een reactie vragen meestal press 1. wat ze ook presteren om het echter te laten lijken is vanaf een vals telefoonnummer bellen wat bijna precies op jouw nummer lijkt. gewoon ophangen

Antwoorden (1)

De Fraudehelpdesk ontvangt meldingen van mensen die telefonisch benaderd worden namens de “National Police”, ‘Dutch Supreme Court’ (de Hoge Raad der Nederlanden) en “Ministry of Justice”. Als zij opnemen krijgen zij een Engels gesproken bandje te horen.

De telefoontjes lijken van een willekeurig Nederlands mobiel nummer te komen, of van de Hoge Raad of de Rijksoverheid. In werkelijkheid zijn deze telefoonnummers ‘gespooft’. De meeste mobiele nummers zijn van particulieren die er niets mee te maken hebben.

Wat er uiteindelijk aan de telefoon gezegd wordt, is wisselend:

Uw BSN-nummer wordt misbruikt, of:
Er loopt een arrestatiebevel tegen u, of:
U maakt onderdeel uit van criminele activiteiten zoals drugshandel en witwassen.

Hierna wordt u verzocht het cijfer 1 in te toetsen om te worden doorverbonden met een ‘agent’. Deze agent vraagt u vervolgens uw identiteit te verifiëren aan de hand van gegevens. Dit is uiteraard af te raden.

Vervolgens wordt soms gezegd dat u uw geld moet ‘veiligstellen’ door het over te maken naar een bepaald rekeningnummer. Ook dat wordt afgeraden, aangezien u dit geld dan kwijt bent. In andere gevallen wordt verzocht een programmaatje te downloaden waarmee de beller uiteindelijk in uw computer kan meekijken en handelen. Vervolgens krijgen sommige melders geld gestort op hun rekening en dit moet vervolgens overgeboekt worden naar verschillende rekeningnummers of een cryptowallet. Doet dit vooral niet! Want het gevolg kan onder meer zijn dat uw rekeningnummer door de bank geblokkeerd wordt vanwege frauduleuze transacties.

Blijf alert op toekomstig telefoonverkeer en bel onbekende telefoonnummers niet terug. Maak nooit geld over op basis van een bericht of telefoontje maar verbreek de verbinding. Geef ook geen informatie door en download geen software op verzoek van een onbekende.

Heeft u alleen uw naam, adres en de laatste 3 cijfers van uw BSN doorgegeven? Daar zal niet direct iets frauduleus mee kunnen gebeuren. Mogelijk kan deze informatie in de toekomst echter wel door criminelen gebruikt worden om overtuigender over te komen wanneer zij u met een smoesje benaderen.
Amadea