Hoe zou het kunnen dat ik de laatste weken enorm veel spam krijg?

Hoe zou het kunnen dat ik de laatste weken enorm veel spam krijg? Een groot deel van verschillende afzenders wordt automatisch verplaatst naar Spam, maar ook een deel niet. Ik zie een enorme toename in het aantal spammails. Ik open geen bijlagen. Hoe kan dit?

BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Dan zijn er gewoon veel 'bonafide' mailservers gehackt van bedrijven die hun beveiliging niet op orde hebben. Daar maken hackers gebruik van om spam mee te versturen. En daarom komt er ook veel inbox terecht

Het beste antwoord

Je hebt waarschijnlijk onlangs je e-mailadres ergens opgegeven waar nu gebruik van wordt gemaakt.
Bijvoorbeeld aangemeld voor een nieuwsbrief of gereageerd op een ongewenst bericht.
Of het is buiten je schuld gebeurd. Als een bedrijf het slachtoffer wordt van een hack, is de informatie in handen van criminelen. Zodra een spammer het adres heeft, is het gewoon een kwestie van tijd voordat het adres wordt verspreid naar de lijsten van andere spammers.
Er zijn een paar websites die je kunnen vertellen of je adres deel uitmaakt van een grote hack, zoals
https://HaveIBeenPwned.com
https://BreachAlarm.com
Maar kleinere hacks zullen op geen van hen verschijnen.
Toegevoegd op 11 november 2021 09:17: bron
SimonV