Mag ik een dompelpomp 220volt geaard in een zwembad plaatsen?

Voor de aanvoering van water naar een waterval in een geaard zwembad

pomp verplaatst water naar een waterval boven het zwembad

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (4)

Ja, dat kan.

Maar... Besef wel dat dompelpompen voor incidenteel gebruik zijn gebouwd, en dat het daarom niet bevorderlijk is voor de pomp om hem constant te laten draaien. De afdichting van de as (tussen het pomphuis en de motor) slijt dan bovengemiddeld.

Dan kun je beter een fontijnpomp kopen, die is daarvoor bedoeld en er dus op berekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat mag wel maar het blijft niet zonder risico als je er gaat zwemmen,dit staat ook op de verpakking en manuel van dompelpompen ga niet in het water als de pomp loopt .er zijn wel vijverpompen die op 12 volt werken en die zijn een stuk veiliger, een andere mogelijkheid is een zwembadpomp te gebruiken waarbij je het gefilterde water over de waterval terug in het bad laat lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben de Technische man van een Openluchtbad. Het mag niet! En er zitten gevaren aan. In officiële baden is het verboden! Ook een (water-)stofzuiger mag niet! In 'ongunstige' omstandigheden kan de dood tot gevolg zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet verstandig.Ik zou het uit veiligheids redenen niet doen.Ik heb te veel kapotte pompen in mijn handen gehad.