Hoe krijg ik dit virus weg?

Op spelpunt kan ik inloggen, en aanklikken welk spelletje ik wil spelen.
Ne enkele minuten tot een kwartier klinkt er een harde piep, en krijg ik dit schermpje.
Wegklikken lukt niet.
Met Windows is overigens niets aan de hand.

Picture for question
LeonardN
4 jaar geleden
Die melding moet je negeren. Als je volgt wat er staat heb je zeker ellende. Het is een nepmelding.
Ik weet niet of die site te vertrouwen is.
Pieter2011
4 jaar geleden
Je bent in elk geval niet de enige met dit probleem: type de eerste zin van het bericht in op de zoekmachine en je vindt talloze vergelijkbare meldingen. Zoals deze:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-firewall-has-detected-that-your-windows-10/c17ccf68-0ff0-4508-bc2c-38996a87d327
Hier vind je de aanbevolen oplossing:
https://malwaretips.com/blogs/remove-windows-firewall-security-damaged-popup/
De laatste jaren zijn mijn ervaringen met Malwarebytes niet best (het programma heeft m.i. zijn beste tijd gehad), maar wellicht kan HitmanPro de adware probleemloos verwijderen. Dat programma kun je 30 dagen gratis gebruiken.
SimonV
4 jaar geleden
In tests scoort Malwarebytes nog steeds uitstekend bij het verwijderen van malware.
Om je te beschermen tegen malware kun je Malwarebytes of Hitman Pro beter niet gebruiken. Zie recente test consumentenbond:
https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2019/nummer-3---maart/201903p32-test-virusscanners-p.pdf
Pieter2011
4 jaar geleden
@ SimonV
Er was een tijd dat Malwarebytes goed scoorde, maar dat is al lang geleden. Nu veel false positives, terwijl echte malware niet wordt herkend. Dan heb je weinig aan een programma dat malware prima verwijdert! Daarnaast heeft een ordinaire ruzie tussen Malwarebytes en IObit ertoe geleid dat de eerste allerlei bestanden van Advanced System Care en andere IObit-producten ten onrechte verwijdert. Geschillen moet je via de rechter uitvechten en niet over de rug van je klanten. O ja, ik heb een (keurig betaalde en voor eeuwig afgekochte) Premium versie van Malwarebytes én al vele jaren de betaalde versie van Hitman Pro.

Antwoorden (1)

In ieder geval niet reageren op dit nepbericht. Daarmee krijg je alleen maar meer problemen.

Hopelijk haalt het gratis programma AdwCleaner de malware voor je weg.
https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/

Of Malwarebytes (kies gratis versie).
https://nl.malwarebytes.org

Of Junkware Removal Tool van Malwarebytes
nl.malwarebytes.org/junkwareremovaltool

Als de scanner wel malware detecteert, maar niet verwijdert, zou je nog eens in safe mode kunnen scannen.
http://nl.ccm.net/faq/19-windows-opstarten-in-de-veilige-modus

Mogelijke andere oplossingen

Extensies
Het kan zijn dat een (geïnfecteerde) extensie de oorzaak is. Schakel alle extensies uit. Als het probleem dan opgelost is, kun je de extensies één voor één inschakelen tot je de boosdoener gevonden hebt.
Extensies Firefox: type [CTRL] [SHFT] A
Extensies Chrome: kopieer chrome://extensions in je adresbalk.

Verwijderen Chrome of Firefox
Het kan helpen de browser te verwijderen en opnieuw te installeren.
Volledige verwijdering kun je het beste doen met een programma als Revo Uninstaller (gratis versie) of Geek Uninstaller.
http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Systeemherstel
Als niets helpt: zet de computer terug naar het tijdstip waarop je nog geen last had van de malware.
SimonV
4 jaar geleden
teusvh
4 jaar geleden
Dank je.
Ik heb de eerste twee programma's die je noemt gedraaid, en er werd inderdaad wat rommel opgeruimd.
Maar als ik nu een spelletje start schakelt-ie automatisch door naar de website van unospeedytools.
Met een heel verhaal (in keurig Nederlands) over het updaten van Windows.
Met knoppen om iets te downloaden.
Ik vertrouw het voor geen meter.
De logo's op die pagina zijn wazig, duidelijk gecopieerd.
SimonV
4 jaar geleden
Je moet deze melding ook niet vertrouwen.
Omdat je alleen op deze site last van de malware hebt, lijkt het er meer op dat deze zelf geïnfecteerd is. Daar kun je dan niets aan doen.