Hoe komt Advanced Mac Cleaner op mijn iMac?

ik heb dit zelf niet geïnstalleerd, het opende ineens toen ik mijn iMac aanzette. Weet iemand of dit programma schadelijk is en hoe het op mijn mac komt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.7K
SimonV
6 jaar geleden
Geen prettig programma. Zie: https://www.pcrisk.nl/verwijderingsrichtlijnen/8742-advanced-mac-cleaner-pup-mac

Antwoorden (1)

Advanced Mac Cleaner heeft een officiële downloadwebsite. In de meeste gevallen infiltreert deze app (en andere vergelijkbare PUP's) echter zonder toestemming. Houd er rekening mee dat ontwikkelaars deze programma's verspreiden door intrusieve advertenties te gebruiken en een misleidende marketingmethode genaamd "bundling". Opdringerige advertenties worden meestal gelinkt aan besmettelijke websites. Verder voeren sommige scripts uit die malware downloaden en installeren. "Bundelen" is de stiekeme installatie van applicaties van derden samen met reguliere software en apps. Ontwikkelaars geven weinig informatie vrij over deze installaties - ze verbergen "gebundelde" apps binnen "Aangepaste/Geavanceerde" instellingen of elders in de download- en installatieprocessen. Daarom leidt het klikken op verschillende advertenties, het overhaasten van download- en installatieprocessen en het overslaan van stappen vaak tot onbedoelde installatie van PUP's - gebruikers stellen hun systemen bloot aan een risico op verschillende infecties.Advanced Mac Cleaner is een misleidende applicatie die ten onrechte claimt de prestaties van de computer te verbeteren door verwijderde bestanden definitief te verwijderen, ongewenste software te verwijderen en andere systeemoptimalisaties door te voeren. Advanced Mac Cleaner lijkt alleen en legitiem programma maar het is eigenlijk een potentieel ongewenst programma (PUP) dat doorgaans zonder toestemming van gebruikers infiltreert.
fremar