Wat doet Windows Defender?

Ik heb begrepen dat Windows Defender een anti-spyware-tool is. Klopt dat?

Als ik Kaspersky Antivirus gebruik (betaalde versie), voegt Windows Defender dan nog iets toe, of kan ik die dan beter uitzetten?

Cryofiel
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Windows defender is een anti-virus programma die van windows zelf is, en bij het kopen van je PC er standaard op staat.

Het beste antwoord

Windows Defender is door Microsoft in het leven geroepen omdat destijds (2005) nog niet alle anti-virus producten spyware bescherming boden. Wou je toentertijd spyware bescherming hebben dan moest je dat apart kopen.
Ad-Aware was destijds zo'n 'dedicated' anti-spyware product.
Anti-virus makers zoals Symantec, McAfee enz. boden toentertijd geen of nauwelijks bescherming tegen spyware.

Microsoft vond dit een onwenselijke situatie, omdat maar weinig mensen bereid waren om zo'n speciale anti-spyware oplossing aan te schaffen als men al eerder fors betaald had voor een anti-virus oplossing.

Dat beveiligingsgiganten dit probleem negeerden heeft ook te maken met de aard van spyware. Veel spyware hoeft in principe geen lek te misbruiken in het besturingssysteem om te kunnen functioneren. Spyware is vaak gewoon een stukje software. Spyware kan doodeenvoudig 'heimelijk' geïnstalleerd worden op een besturingssysteem als Windows XP. Er bestond toentertijd heel veel commerciële spyware die mensen en bedrijven konden kopen om kinderen in de gaten te houden of werknemers te monitoren.

Microsoft heeft op een gegeven moment een afweging gemaakt. Ze wisten dat ze hiermee legitieme commerciële spyware makers kapot zouden maken, maar de naakte waarheid was dat deze producten heel vaak misbruikt werden door criminelen, stalkers en geobsedeerde echtgenoten.
Anti-virus bedrijven namen niet hun verantwoordelijkheid (anti-spyware standaard integreren).
En zo zag Windows Defender het levenslicht.

Bijgaande foto laat een screenshot van Windows Vista zien.
Let op de het onderscheid wat Microsoft maakt tussen virusbescherming en spyware bescherming. Dit kunnen dus 2 verschillende zaken zijn. Tegenwoordig zit anti-spyware meestal geïntegreerd in de anti-virus oplossing. Als dit zo is dan is er meestal maar 1 product te zien en ben je dus ook automatisch beschermt tegen spyware.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In Kaspersky Antivirus zit ook een anti spyware ingebakken. Als je Windows Defender dan nog eens installeert, dan levert dit enkel onnodige resources verbruik op. 2 gelijkaardige programma's die hetzelfde doen is voor niets nodig.

Hier staat hoe je Windows Defender kunt uitschakelen:
http://www.vista4beginners.com/How-to-disable-Windows-Defender

Sommige anti virus programam's schakelen Windows Defender automatisch uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
defender is een lastig aanhangsel,, het doet eigenlijk helemaal niks,, virussen kunnen het heel gemakkelijk vermijden,, iemand die een beetje verstand van computers heeft en geen firewall oid heeft schakelt die ook net zo makkelijk uit

Ofterwel: liever geen protectie dan slechte protectie