Als iemand ongevraagd gebruik maakt van mijn wifi verbinding, is het dan legaal als ik deze persoon afluister?

Wachtwoorden opvangen, e-mails onderscheppen etc.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (9)

Nee dat is het niet.
Het feit dat iemand anders een strafbaar feit begaat, geeft jou geen excduus er zelf een te begaan.

Als iemand anders 170 rijdt op de snelweg moet je dat toch ook niet zelf ook gaan rijden?
Je blijft verantwoordelijk voor jouw eigen gedrag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, hoewel deze persoon "computervredebreuk" pleegt (op de router) is het stelen van gegevens natuurlijk nog steeds strafbaar. Het is niet zo dat het ene strafbare feit het andere opheft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afluisteren wordt in de Nederlandse wet geregeld in artikel 139 Wetboek van Strafrecht. Dit artikel verbiedt het opzettelijk afluisteren van gesprekken met een technisch hulpmiddel, zonder toestemming van een deelnemer aan dat gesprek. Dat geldt zowel voor gesprekken binnens- en buitenshuis als voor communicatie over de telefoon ofwel 'telecommunicatiestructuur'.
Bevoegdheid tot afluisteren is geregeld bij wijze van uitzondering op dit verbod.

(nu nog is het voor politie en justitie verboden een gesprek dat gevoerd wordt in een 'woning, besloten lokaal of erf' af te luisteren of op te nemen. Hetzelfde geldt voor gesprekken tussen mensen in openbare ruimtes.)

Ook het afluisteren van telefoongesprekken is voor bijna iedereen verboden. Alleen de PTT mag afluisteren om technische redenen, om storingen te verhelpen. Politie en justitie mogen afluisteren als er een gerechtelijk vooronderzoek tegen iemand is geopend die verdacht wordt van iets waar minstens 4 jaar hechtenis voor staat of als het gerechtelijk vooronderzoek niet op naam gedaan word.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
natuurlijk niet je bent dan net zo slecht bezig als die persoon zelf,,, ik persoonlijk zou het wel doen om hem even terug te pakken van het gratis gebruik maken van jou internet. maar pas op het is niet toegestaan:P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet de "dief" geen gelegenheid geven en je wifi gewoon beveiligen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je mag wettelijk gezien die 'dief' wel gelegenheid geven overigens. Zonder beveiliging is het nog steeds computervredebreuk, mits het maar opzettelijk en wederrechtelijk is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je doet de deur van je huis toch ook op slot om te zorgen dat er geen vreemde binnenkomt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Juist Skabolleke, dat is ook logisch, maar zo is het in de wet niet meer geregeld met betrekking tot computervredebreuik. Zie bijvoorbeeld: http://www.security.nl/artikel/26362/1/Juridische_vraag:_Mag_je_meeliften_op_een_WiFi-netwerk%3F.html
Of: http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/computervredebreuk/ En het wetsartikel hierover: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelV/Artikel138a/geldigheidsdatum_18-04-2009 In het wetsartikel staat: Van binnendringen is in ieder geval sprake indien de toegang tot het werk wordt verworven:
a. door het doorbreken van een beveiliging, Er staat nadrukkelijk niet dat het een vereiste is dat er een beveiliging wordt doorbroken. Zo wordt het tegenwoordig ook officieel uitgelegd door rechters. Met andere woorden als je een tekst uitzendt via je netwerk dat het verboden is mee te liften dan is dat voldoende, hoe onlogisch ook.
Wanneer een onverlaat hier water, stroom of wifi verbindingen af zou tappen zou ik hem of haar proberen vast te leggen op een of andere gevoelige plaat. In dienst van de opsporing zeg maar. Wanneer mensen hier binnendringen en aan onze spullen zitten vind ik dat we die spullen mogen verdedigen.

Zou dat niet mogen dan? Wat zullen we nou krijgen. Gekkigheid. Wij nemen onze telefoongesprekken ook standaard op tegenwoordig trouwens. En dat raad ik anderen ook aan te doen. Voor je het weet probeert Frank van Frank Energie Enz. BV. geld van je rekening te trekken omdat zijn callcentermedewerker een kuch als "Ja hoor prima, zet de boel maar om en sluit voor mij alles af bij jou dat je te bieden hebt." op meende te moeten vatten.

Als iemand bij je inbreekt heb je toch het recht (de plicht misschien wel zelfs) zo snel mogelijk uit te (laten) zoeken wie daarvoor verantwoordelijk is? Ik zou in ieder geval wel een desnoods privacyschendende foto maken van de dief wanneer ik daar de kans toe zou krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hey woord "afluisteren" zegt het al zelf. eigenlijk. Nee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het recht is krom, de dader gaat vrijuit en jij zal moeten boeten (b.v. wifi verbod en een geldboete) en krijgt ook nog een claim aan je broek van de dader.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, beveilig je WiFi gewoon (i)