Een virus heeft de bestanden op mijn harddisk vergrendeld en Windows gewist. Wat nu?

Mijn Windows 10 heeft waarschijnlijk een virus gekregen en heeft op al mijn bestanden een slot gezet. Een paar dagen later heeft waarschijnlijk het virus de 100 Mb voor het opstarten van Windows gewist. Nu doet mijn computer het niet meer. We kunnen ook de bestanden niet terughalen met een andere computer want, de bestanden zijn vergrendeld. Hopelijk heeft iemand een idee om dit op te lossen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.politie.nl/themas/ransomware.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een van de grootste boosdoeners is het zogeheten 'Cryptolocker', dat veel gebruikt wordt door internetcriminelen. Cryptolocker doet het volgende: - Dit virus dringt je computer binnen via geïnfecteerde bijlagen (het wordt verstopt in Word bestanden en in PDF bestanden) in e-mail berichten of via nep downloadbestanden. Op het moment dat je een van deze bestanden opent, dan valt het virus razendsnel de sleutelposities en bestanden binnen je computer aan. Vervolgens verwijdert/vernietigd het virus kleine stukjes van deze bestanden. Omdat het steeds maar kleine stukjes zijn, gaat het razendsnel. Omdat de bestanden stukjes informatie missen, raken ze beschadigd en onbruikbaar. - Criminelen die uit zijn op geld laten het virus bestanden blokkeren, zodat de gebruiker er niet meer in kan. Ze beloven na betaling de toegang te herstellen (wat zelden gebeurt). Op het moment dat je computer besmet is geraakt, is het eigenlijk al te laat: de schade is reeds toegebracht. Alleen het regelmatig maken van een back-up kan de computer terugbrengen naar de oude staat. Nadat je Windows opnieuw hebt geïnstalleerd, kun je de back-up terugzetten. Je dient de back-up data echter wel zeer goed te scannen via een andere computer, alvorens je de back-up herstelt. Voor het vervolg: zorg dat je computer voorzien is van een goede virusscanner en zorg ervoor dat je firewall ten alle tijden aanstaat. Daarnaast is het belangrijk om niet standaard te werken op een account met volledige administrator bevoegdheden. Op het moment dat het virus op dit account infiltreert, kan het letterlijk ALLES wijzigen/blokkeren op je PC. Bronnen:
- https://www.pchulplijn.nl/helpdesk/virus-verwijderen/ransomware/cryptolocker-virus-versleutelt-en-vernietigt-bestanden

Antwoorden (1)

Dit is een geval van ransomware, waar eigenlijk geen oplossing voor bestaat.
Je kunt nog proberen de bestanden te ontgrendelen met de Ransomware Decryptor van Kaspersky:
https://noransom.kaspersky.com/

Maar ik vrees dat er niets anders opzit dan Windows 10 opnieuw te installeren.
Je kunt hier een installatie-dvd of -usbstick maken:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Toegevoegd na 5 minuten:
Je zou Tesla Decoder nog kunnen proberen:
http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/576600/tesladecoder-released-to-decrypt-exx-ezz-ecc-files-encrypted-by-teslacrypt/

Toegevoegd na 1 jaar:
Hier staan nog wat decryptieprogramma's:
https://www.nomoreransom.org/en/decryption-tools.html
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat SimonV zegt is inderdaad de enige oplossing helaas. Wat ik wel nog graag wil meegeven, is dat je nooit moet betalen voor ransom-software. Een aantal virussen zeggen dat je één of twee bestanden gratis kunt terugkrijgen, en daarna betaald dient te worden. Doe dit nooit! Als je bereid bent om te betalen, installeren ze een z.g.h. 'Backdoor', waardoor als je betaalt, een week later het virus zich opnieuw installeert, en je wéér moet betalen.