wat te doen na een cyberaanval (gehacked)?

Hallo,
Ik werd laatst door hackers gebeld die zich voordeden als windows medewerkers en ben toen in de val gelopen en ben gehacked geweest. Ik kon niks meer zonder een wachtwoor maar het is me toch gelukt om systeem herstel uit yr kunnen voeren en ben daarna terug gegaan naar fabrieksinstellingen. Mijn lapyop was een tijdje goed maar nu is hij traag wat niet hoort bij een laptop van 5 weken. Is er een kans dat ze nog op mijn laptop zitten en hoe kan ikdit het beste aanpakken om weer veilig en snel gebruik te maken van mijn laptop?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
SimonV
8 jaar geleden
Checken met Malwarebytes kan nooit kwaad: https://www.malwarebytes.org/
capthavoc
8 jaar geleden
welke versie windows heb je ? Als je de laptop terug naar fabriek instellingen heb gezet ben je in elk geval van die hack troep af 100% Vraag is even heb je alle windows update etc binnen ?
etc ook voor andere progamma's malwarebytes is zeker geen slecht zaak en natuurlijk een virusscan het kan ook handig zijn een online scan te doen http://housecall.trendmicro.com/nl/ al zeg maar second opinion Als dat allemaal goed is dan ga je pas verder kijken naar de rest van de programma's
of daar iets fout zit
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sophie,
Zoals hierboven reeds is aangegeven is het handig als we weten welke windows versie je hebt, of alle updates binnen zijn en of er enige vorm van beveiliging op zit. Heb je systeem herstel uitgevoerd naar een eerdere datum (waarvan jij DACHT dat je nog niet geïnfecteerd was) of heb je het gehele systeem terug gezet via de (waarschijnlijk aanwezige) herstel partitie? Wat ook een oorzaak van traagheid kan zijn is de bloatware die een fabrikant bijna altijd op een nieuw systeem meelevert, dit is software welke je voor een bepaalde periode mag proberen (bv een 30 dagen versie van office etc)
SimonV
8 jaar geleden
Wellicht zijn ook je wachtwoorden in bezit van de criminelen. Hopelijk heb je ze allemaal gewijzigd.

Antwoorden (1)

Mijn ouders hebben iets dergelijks meegemaakt . PC terug naar fabrieksinstellingen was toen ook niet genoeg. Na wat onderzoek bleek er een rootkit geplaatst te zijn. Dit is ellende die in het aller diepste deel van je pc/laptop, in je bios geplaatst wordt en waarmee hackers controle over je laptob kunnen krijgen zonder dat je het merkt ( behalve dat hij misschien trager wordt. Helaas bleek die niet te verwijderen met de bekende programma's waarna ik de pc volledig heb leeggemaakt en hem twee weken zonder de moederbord batterij heb weggezet. Daarna heb ik een schone installatie uitgevoerd en was ik er vanaf.
Suc6
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
'k Snap niet waar je de min aan verdiend hebt. Plus. Ik heb zelf een keer een rootkitvirus met TBSSKiller kunnen verwijderen:
http://support.kaspersky.com/viruses/disinfection/5350