Kan de politie een lastigvaller achterhalen?

Sinds een maand of drie heb ik last van iemand die mij ongevraagd pakketjes stuurt ( webshop bestellingen, vaak erotiek gerelateerd), aanmeld bij nieuwsbrieven en vage dreigmails stuurt. Ik heb aangifte gedaan en via de webshops en de dreigmails kwam er een ip-adres boven. Deze kwamen uit bij een aantal openbare wifi hotspots.Volgens de politie lopen de sporen dus dood want druk bezochte plekken. Is het IP-adres nu werkelijk het enige opspoorbare? Ik heb overigens wel een idee wie dit kan doen. De politie doet er niets mee wegens te weinig bewijs. Ook zei de agent tussen neus en lippen door dat ik het waarschijnlijk zelf doe. Dit is niet het geval. Iemand enig advies?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
capthavoc
8 jaar geleden
Misschien als het je te veel wordt kan je een internet detective inhuren ? In elk geval zou ik contact blijven houden met de politie. liefst face to face natuurlijk
Zoek desnoods de locale wijkagent op en bespreek dit met hem of haar.
Ook al kunnen ze nu misschien niet iets doen maar ze houden zeker de zaak in de gaten als je ze er aan blijft herinneren en ze blijft updaten
vreemde dingen gewoon blijven melden op dit manier zal er zeker meer en meer duidelijk worden
Wordt niet boos, de politie kan in dit geval ook maar weinig doen. maar blijf meewerken.
Er zal op gegeven moment wel een beter beeld komen. En zeker als er "iets mocht gebeuren" zal aan de hand van het contacten dat je hebt met politie
de agenten vrij snel in de gaten hebben dat dit speelt dat wordt lastiger als je zeg maar 3 jaar geleden ooit eens aangifte hebt gedaan
en je het maar hebt opgegeven om de dingen die je daarna gebeuren niet opgeeft. Het is zeker een beter gevoel als je weet dat iemand, ook als kan deze op dit moment ook maar weinig doen, weet heeft van je situatie. laatste tip Als ze een tijdstip kunnen bepalen van een bepaald ip adres op een openbare plek kan er misschien een beveiliging camera in de buurt zijn die beelden maakt ?
op die manier kun je misschien het aantal verdachten naar beneden brengen of misschien zelfs je vermoeden vaststellen dat het diegene is die je in gedachte hebt.
Erna55
8 jaar geleden
"... ook zei de agent dat ik het waarschijnlijk zelf doe " , waarom ?
Heb je je vermoeden over de dader uitgesproken ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben geen politieagent maar als je spullen krijgt die in een webshop besteld zijn zullen die toch iemand de rekening gestuurd hebben. Wellicht is langs die weg de dader te achterhalen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
.. MaartenVerrips heeft hier een punt! Of er is betaald met een wegwerp creditcard, dan loopt je spoor weer dood. Een ideal betaling moet te traceren zijn. Kijk eerst eens welke mogelijkheden van betaling de webshops hebben en bel ze dan.
Vraag daarbij gelijk emailadressen (als er met account besteld is, soms moet dat). Die zijn dan vast nep. Maar in jouw situatie moet je alle info die je kan krijgen opschrijven om de puzzel compleet te krijgen. Leg je bewijzen/vondsten vast op papier of digitaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MaartenVerrips nu komt "the creepy part". De rekeningen worden betaald met mijn creditcard. Ik heb geen creditcard... Ik heb alle bekende banken gebeld en ik heb bij niemand een creditcard, wat mij ook onwaarschijnlijk leek want ik ben heel voorzichtig met mijn gegevens. Meer dan een naam en adres hebben de meeste mensen niet. Ook jok ik over mijn leeftijd (vrouwending) dus mijn geboortejaar is alleen te zien op mijn ID bewijs, welke ik ook goed bewaar. En het lijkt mij dat je geen creditcard kan aanvragen zonder BSN nummer etc. De betalingen worden wel geauthoriseerd en afgeschreven van iemands rekening. Zowel de politie als de webshops komen niet verder dan mijn naam. En met mijn naam bedoel ik niet overeengekomen met de gegevens op mijn ID. De bank wil niet zeggen aan welke rekening deze creditcard gekoppeld staat. Erna55 Ik heb mijn vermoeden uitgesproken bij de politie. Ik verdenk een ex-werkgever. Van de zomer ontslag genomen omdat meneer op een andere manier interesse in mij had dan voor het werk. Ik heb er heel kort gewerkt en ik was er nog niet aan toegekomen om beide contracten af te geven bij de administratie. Beide contracten heb ik hier in huis. Dus hij heeft geen gegevens van mij. Ik ben overigens wel uitbetaald maar dat is via mijn overboek gegevens gegaan. Niet meer gegevens dan een Marktplaats koper krijgt. Het was zo kort dat ik het ook niet hoef op te geven bij de belastingdienst. Kortom, hierdoor is niet te bewijzen dat ik er gewerkt heb. Het overige personeel doet alsof ze mij nooit gezien hebben. Ook hadden twee collega's mij toegevoegd op Facebook welke mij verwijderd hebben en geblokkeerd. De Politie noemt het daarom onwaarschijnlijk dat iemand in dit bedrijf er iets mee te maken heeft. Er is mij letterlijk gevraagd of ik een ontevreden klant ben. Overigens zit het bedrijf op een centraal punt waar alle gebruikte hotspots samen komen. Van uit het bedrijf kun je inloggen op alle wifi hotspots die daar aanwezig zijn. Ik heb ook nog aangifte gedaan tegen deze man wegens onzedelijk gedrag ten aanzien van mij. Dit gaat dus ook in doofpot door bovenstaande.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lordsardien Ik heb inderdaad een nep mailadres van hotmail. Deze is niet van mij. En een wegwerp creditcard is nieuw voor mij. Bij elke webshop is er met een creditcard betaald die op mijn naam staat. Blijkbaar staat er geld op de rekening want de winkels ontvangen wel betalingen. Maar bij mij is er nooit geld afgeschreven want ik heb geen creditcard. Wel zijn een paar bestellingen gedaan met acceptgiro en daar voor was wel mijn rekeningnummer opgegeven. Maar omdat ik alles retourneerde hoefde ik niet te betalen. Zo ging dit vooral in het begin. Maar toen werd er nog gebruik gemaakt van Wehkamp en Zalando etc. Nu is het vooral de erotiek shops. De dreigmails die ik krijg referen ook naar wat er in het pakje zit. Ik hen bestellingen bij Zalando en Wehkamp laten blokkeren op incasso en acceptgiro. De shops die betaald worden via creditcard schijnen dit niet te mogen doen. Ze zeggen sat ze in geval van betaling een leverplicht hebben. Ik moet het dus maar retour blijven sturen. Ik heb een golf gehad van 60 pakjes per week. Inmiddels zijn het er momenteel 4 tot 5 per week. Dat moet allemaal terug binnen een bepaalde tijd en dus ben ik elke zaterdag ochtend kwijt aan het retourneren van de pakjes. De shops zeggen dat ik het ook kan houden want het is betaald. Dat laatste ben ik niet van plan.
capthavoc
8 jaar geleden
Ok 60 pakjes is wel erg gortig
Misschien is een internet detective te overwegen
bv
http://www.digitaalrecherchebureau.nl/ Let wel ik ben niet zelf van deze website dus ik ken deze ook niet. Wellicht heeft de politie een goeie referentie ? Dat van de credit card op jouw naam moet toch echt wel te achterhalen zijn aan welke gegevens deze gekoppeld zijn maar dit mag inderdaad alleen door de politie worden opgevraagd.
via een gerechtelijk bevel en dus
moet het een officieel actief onderzoek worden Blijf dus in contact met de politie
totdat ze het zo zat zijn dat ze van je af willen ;) Wordt niet al te boos, als de politie je compromiterende vragen stellen dat is een ondervraging techniek.
om je emotie te zien, maar laat het je niet al te persoonlijk op de mens raken.
is moeilijk geloof ik gerust
Tenslotte weet jij wat er speelt
en je komt echt wel door de "test"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Banken? Waarom niet direct met VISA of Mastercard contact opnemen? Ik weet niet of de webshops kunnen zien via welke CC-maatschappij betaald is, maar ik neem aan van wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn wel andere middelen om dit te achterhalen, echter word dit niet door de politie toegepast en zul je daar weinig aan hebben. Een betere oplossing lijkt mij om de persoon waarvan je het vermoed aan te spreken.
Z512099
8 jaar geleden
@ Miesje, 60 pakjes....dit is stalking, de politie kan deze persoon zonder bewijs wel een waarschuwing geven, als je bewijzen hebt kan je aangifte doen.
Elke vorm van contact met de dader wordt als een beloning gezien, probeer bewijzen te verzamelen en hou contact met politie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Mrtomaat ook dat heb ik gedaan maar zij vragen bent u dd eigenaar van de kaart? Zeg ik nee dan kunnen ze niets voor me doen. En ik kan het niet bewijzen dat het de gene is die ik verdenk. Wel heb ik op advies van de politie een aangetekende brief naar hem.Daar moest ik in zetten dat ik weet dat hij dit doet en dat ik eis dat hij ermee stopt enz. Uiteraard nooit een reactie gekregen. Ook gaat het gewoon door. De politie is daar wel geweest maar hij blijft ontkennen dat ik daar gewerkt heb en mijn collega's kennen mij ook ineens niet meer. Daarom vind de politie het onwaarschijnlijk dat het daar vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeg ik nee dan kunnen ze niets voor me doen. Dan moet je ze even duidelijk maken dat er sprake is van identiteitsfraude op die kaart. Dat jij inderdaad de eigenaar niet bent, maar dat de eigenaar niet de gene is die zij denken dat het is. https://www.icscards.nl/ics/veiligheid/veiligheid-internetcriminaliteit-identiteitsfraude Indien u het vermoeden heeft dat er sprake is van identiteitsfraude, neemt u dan zo snel mogelijk contact op met ICS.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb net geprobeerd een creditcard aan te vragen. En daarbij moet ik mijn BSN nummer invoeren. En in geen geval dat deze bekend is bij de verdachte. Het contract dat ik moest invullen (beide exemplaren) en de kopie ID bewijs heb ik namelijk nooit ingeleverd op de administratie en dus nog steeds in eigen bezit. Zo ook het formulier van de belastingdienst voor loonheffing. Volgens een van de webshops is de creditcard een V8 kaart. Weet iemand van welke maatschappij dit is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn probleem blijkt groter dan ik dacht. Vanmorgen bij de post zaten er een paar brieven bij van een paar webwinkels (tot op heden nooit van gehoord). Zij stuurde mij rekeningen van bestellingen die ik niet gedaan heb. De pakjes zijn afgehaald bij een Kialapunt. Dat bleek na telefonisch contact met de webwinkel. Kialapunt gebeld. De afhaler bleek een vrouw en heeft netjes haar ID gegevens afgegeven. Ze zei dat ze ze namens mij kwam afhalen. Politie gebeld en vind hier geen misdrijf gepleegd, geen identiteitsfraud en geen oplichting. Het Kialapunt heeft mij de gegevens laten zien, mocht het niet meenemen en geen foto van maken. Ik ken de vrouw niet van naam en ook niet van gezicht (foto gezien van kopie rijbewijs). Ze zei bij afhalen dat ze een vriendin van mij is. Overigens heb ik wel gevraagd naar een IP adres bij de webwinkels. De politie denkt (zonder onderzoek) dat het weer van een hotspot is. De agente aan de telefoon zei " U heeft besteld terwijl u onderweg was, dat is niets raars dat doen velen met u. Heeft het af laten halen door een derde en u weigert op deze manier betaling. Dit valt onder fraudering en oplichting." Kortom, ze denken dus dat ik het zelf doe. Ook de webwinkels zijn van mening dat ik gewoon moet betalen. Het gaat hier om een totaalbedrag van ruim €1100. Eentje wilde mij tegemoed komen en zei dat ik ook de spullen mag retourneren mits niet gebruikt. Maar ik heb de spullen niet. De spullen zijn 8 weken geleden besteld. Ze hadden al eerder herinneringen gestuurd naar het mailadres waar ook de andere bestellingen mee gedaan zijn. Dit is dus niet mijn mailadres en heb ik er geen toegang toe. Wel is mijn rekeningnummer opgegeven bij de bestelling. De bestellingen zijn gedaan met acceptgiro als betaalmethode. Ik ben nu ook erg bang voor mijn geheel smetteloze BKR registratie en gezien wij dit jaar van plan zijn een huis te kopen ben ik bang dat de hypotheek niet door zal gaan. Of loop ik nu te hard van stapel? Ik ga zo contact opnemen met het digitale recherche bureau hierboven beschreven. Kijken wat zij voor mij kunnen doen. Ik ben inmiddels ten einde raad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jeetje wat naar zeg, ik hoop dat je er snel achter komt wie dit doet, dit is gewoon eng..
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Insanity Nogal ja. Dit beheerst nu ook mijn leven en functioneren. Ook dat van mijn man en ouders.
capthavoc
8 jaar geleden
GetV dit is toch zo pisnijdig makend
ok telefonische aangifte doen is geen goeie optie
lijkt mij.
Als je het nog niet face to face gedaan hebt doe het dan alsnog. (wijk agent ?? )
ook al moet je door de "ik kan U wel slaan" neiging heen.
face to face is altijd beter lijkt me.
Hopelijk heb je wat aan die internet recherche Dat je die foto/rijbewijs naam van diegene die het ophaalde hebt gezien is je grootse kans op succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aangifte kun je nooit doen via de telefoon. Ik ben dus meerdere malen op het bureau geweest.

Antwoorden (1)

Ik weet niet of dit kan helpen, maar je kan het proberen:

Telkens als hij/zij pakketen of iets dergelijke stuurt, moet daar wel een adres van de zender opstaan of iets.

Telkens als er een e-mail opstaat of een adres, dan moet je vragen naar de IP en tijd.
Bijvoorbeeld, van welke ip, om welke uur.
Meer details kan ook natuurlijk handiger zijn.

Als de dader dan altijd op dezelfde ip blijft en ongeveer dezelfde tijd.
Dat kan hij dan doen via zijn huis of hotspot ofzo.
Dan ga je naar google en je zoekt : ip adres locatie.
Dan vind je de provider, de ip achterhalen.
Dan bel je de provider en dan kan je zijn adres vinden.
Als de provider dat niet doet, dan kan je da met de bevel van de politie ook doen.
Zo kan je het achterhalen.

Als dit niet lukt, laat dan een reactie achter dan kan ik nog een stap of trucje zeggen.