Ik heb een rare PC-naam onder Gedeeld staan op mijn Mac. Wat is dat?

Hallo goeiemorgen,

Ik zat net te internetten en opende mijn Finder op m'n Macbook Air en toen zag ik een vreemde naam (had er een fotootje van moeten maken) onder Gedeeld staan. Het was iets met ''desktop'' vervolgd door een rare serie met cijfers en nummers. Toen ik er op wilde klikken, kreeg ik een foutmelding waarin iets over het verkeerde IP-adres stond, dat ik daar niet mee kon verbinden. Na de WiFi uit en aan te schakelen, verscheen hij niet meer. Ik kon het toen ik ook zag niet verwijderen of verplaatsen.

Omdat we 2 routers in huis hebben runnen, deed eentje het niet. Toen heb ik met Ziggo besloten hun router de houden en nu doet internet het weer prima. Maar ik ben nu bang dat iemand mijn gegeven gestolen heeft. Ik heb geen andere Apple of Bluetooth-apparaten aanstaan en ik hoop niet dat het andere pc is die in mijn netwerk probeert te komen. Wat was dit en wat kan er gebeurd zijn? Ik ben zo bang dat iemand mijn gegevens gestolen heeft..

- Nick

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.6K
paulus811
8 jaar geleden
Dan verander je toch meteen het wifi wachtwoord? Ik heb dit ook meegemaakt en toen bleek het de tv te zijn. Veel moderne apparaten verbinden tegenwoordig met je wifi netwerk.
SimonV
8 jaar geleden
Wellicht onschuldig, maar scannen met Malwarebytes kan nooit kwaad: https://nl.malwarebytes.org/antimalware/mac/

Antwoorden (1)

Dit is een laptop (of MacBook) die de optie 'delen' aan heeft staan. Op die laptop is een map te vinden, en alle bestanden die in die map geplaatst worden, zijn voor iedereen in hetzelfde netwerk zichtbaar.

Voor jou kan dit dus geen kwaad. Let er wel even op dat je zelf geen mappen (onnodig) gedeeld hebt.