Hoe pas je het snelst een Wifi-wachtwoord aan?

Waar vind ik het wachtwoord van een Wifi-netwerk? Onderzoek wijst aan dat dit automatisch door een provider wordt toegekend en een variant is op de gebruikersnaam en dat dit zodoende onveilig is en dient te worden aangepast.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Cryofiel
8 jaar geleden
Log vanuit een willekeurige webbrowser in op je router met de gegevens die je van je provider hebt gekregen. Daarna kun je, eveneens vanuit je browser, het wachtwoord van je wifi-netwerk veranderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antwoord roept weer vragen op: 1) Hoe/waar log ik in op mijn router vanuit de browser?
2) Hoe vind ik de gegevens van mijn provider waarmee ik kan inloggen op mijn router?
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat vind je allemaal in het informatiepakket dat je van je provider hebt gekregen toen de router werd geleverd. Als je die informatie niet meer hebt, kun je haar alsnog opvragen bij je provider.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
192.168.1.1 admin admin als ww en inlognaam proberen
ziggo is het dacht ik standaard draadloos als ww
Cryofiel
8 jaar geleden
@MrTomaat, je bedoelt http://192.168.2.254/ enzovoort. Bij de meeste browsers is die http:// aan het begin vereist om het te laten werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel
Nee hoor. "De meeste browser"=Chrome+IE+FF en daar kan je gewoon gelijk beginnen met 192 Welke browser bedoel je?
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb het net even geprobeerd (FF), en je hebt gelijk. Vroeger (meerdere jaren geleden) moest je in FF nog echt die http:// intypen. Nu niet meer, heb ik net gezien.
Thecis
8 jaar geleden
@Cryofiel en @MrTomaat
via de command (het "dos"-scherm) kan je met IPCONFIG gewoon kijken wat het adres van je router intypen. Dit is het nummer wat achter Gateway: staat. Meestal is dat idd 192.168.0.1, maar vaak opgebouwd als 192.168.xx.xx @laurensl
Als je een computer bedraad aansluit, kan je met bovenstaande methode inloggen en is het vaak zoals MrTomaat als zei iets van admin en admin (was standaard zo bij UPC, nu nog bij Ziggo voor oud UPC apparatuur). Hier kom je op een homepage uit waar de instellingen van je router staan. Bij Draadloos kan je een nieuw wachtwoord instellen. Dus als je het wachtwoord van je WIFI kwijt bent, kun je bedraad inloggen en het weer aanpassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/computers-internet/internet/vraag/558732/achterhaal-wifi-wachtwoord-beveiligd-configuratiescherm weet ik :D
Thecis
8 jaar geleden
@ MrTomaat, sorry....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Thecis Sorry? Ik had natuurlijk ook die link gelijk kunnen geven in plaats van in het wilde weg te gaan gissen :D. In mijn achterhoofd weet ik altijd wel dat ik dit soort vragen wel eens heb beantwoord, zal eens vaker gaan linken naar oude GV-antwoorden. Scheelt een hoop dubbel tikken of halfbakken reacties(omdat ik geen zin heb om weer alles opnieuw te tikken).

Antwoorden (1)

De inloggegevens van je wifinetwerk kun je veranderen bij de instellingen van je router. Hoe je hierbij komt staat meestal op de onderkant van je router. Verdere stappen verschillen per router, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar dit zal zichzelf wel wijzen waarschijnlijk.