Hoe kan ik data gegarandeerd tien jaar opslaan ?

Ik wil foto's opslaan op een medium, maar ik heb begrepen dat wanneer je dat bijvoorbeeld op een dvd doet je de kans loopt dat de dvd over tien jaar onleesbaar is. Hoe kan ik data opslaan zodat ik zeker weet dat die over tien jaar nog toegankelijk is ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Amadea
8 jaar geleden
Beste methode is waarschijnlijk toch om de foto's af te drukken en geconditioneerd te bewaren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Digitaal? Dan werkt een tape drive het beste, ze gaan lang mee, en hebben geen last van problemen die bijvoorbeeld een CD, HDD of SDD wel zou kunnen hebben. Maar je zou het ook prima kunnen doen op een USB schijf of een externe harde schijf. Het hangt er van af hoeveel geheugen je nodig hebt. Zijn het een paar foto's? Dan kan het gewoon op een USB schijf. Toch raad ik een tape drive niet aan, aangezien je het niet echt nodig hebt als particulier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
USB schijf of een externe harde schijf. Wat is een USB schijf?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoeveel foto's/GB praten we over? DVD's zou hier allang geen optie meer zijn. 5GB per schijfje zou 200 ofzo DVD's betekenen. Daarnaast wil je dat dubbel of driedubbel hebben. Branden en ooit weer controleren/overzetten zou dagen/weken duren.

Antwoorden (3)

De enige manier om dat echt 99,9999 % zeker te weten, is vooralsnog op papier. Met meerdere exemplaren op verschillene plekken moet je wel aan de honderd procent kunnen komen. Helaas leent niet alle data zich daarvoor, maar zeker als het om tekst en plaatjes gaat, je gebruikt goed zuurvrij papier en slaat het onder de juiste condities op, dan is het er gegarandeerd over honderd jaar nog. En over een paar honderd ook nog wel.

Alle modernere media, van tapes en microfiches tot de hedendaagse digitale schijfjes, moeten zich nog bewijzen en laten af en toe schrijnende voorbeelden zien van hoe ver we nog lang niet zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
papier zeker weten?? Dacht het niet! Na 10 jaar zit je naar een verkleurd papiertje te kijken, als het niet al verbrand of kwijt is. Dan heb je op een dubbel bewaarde CD, en heel zeker op een goed beveiligde online opslag toch een veel betere kans op duurzaam overleven. Inderdaad nooit 100%. Dat bestaat namelijk niet :-) De kans kan wel heel groot gemaakt wortden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JJ1 CD's kunnen net zo goed verbranden en kwijtraken, maar nog erger wegrotten of breken. Thuis gebrande CD's houden het minder lang uit dan papier. De reden om digitaal te blijven is de kostenpost. Papier en inkt (zeker in de vorm van foto's) zijn duur en nemen veel ruimte in beslag. Ik kan niet al mijn foto's analoog maken financieel, ik kan ze wel dupliceren over meerdere HDD's of (en dat is technisch hetzelfde) online op laten slaan op HDD's.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Papier zeker weten. Ik heb hier papieren in huis die teruggaan tot eind 1800, en daar is nog helemaal niets mis mee. Om van de bergen ruim vooroorlogse tijdschriften, brieven en boeken nog maar te zwijfen, inmiddels ook ruim de 100 jaar gepasseerd. En je kan een hoop van me zeggen, maar niet dat ik mijn huis inricht als een museum. Als de fik erin gaat, okee, dan is het waarschijnlijk weg, maar daarom adviseer ik ook verschillende plaatsen. Zoals ik de familiefoto's ook over alle huizen in de familie verspreid heb ;-) Vergelen en verbleken doet het eigenlijk alleen in de zon/het licht. Je gaat toch niet je hele archief in lijstjes aan de muur hangen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MrTomaat , je opmerking over de foto's is overigens wel interessant : kunnen 100.000 foto's het werkelijk waard zijn om allemaal te willen bewaren ? Welk verhaal vertellen die nog en wat is de waarde ervan ? En wanneer ga je ze bekijken ? Ik heb me zelf de afgelopen winter door een paar verhuisdozen analoge foto's geworsteld, uit de jaren 80/90 voornamelijk toen iedereen aan de lopende band rolletjes volschoot en bij de Kruidvat en de Blokker en niet te vergeten PrestoPrint liet ontwikkelen (2 , 3 foto's voor de prijs van 1) , een schier eindeloze rij van verjaardagen, kerstbomen, gedekte tafels, uitzichten waarvan niemand meer weet waarop en hotelkamers waarvan niemand meer weet wie er ooit sliep en waar het was, mensen die niemand meer kent, bezienswaardigheden die alleen live het bezien waard waren.... Uiteindelijk bleef er uit de hele berg van duizenden foto's na weken bekijken en sorteren zegge en schrijve 1 album over, waarvan de helft de veel waardevollere, zeldzamere en belangrijkere foto's van 1880 tot pakweg 1970 waren. En dan nog met moeite, want driekwart vol waren eigenlijk de leuke en belangrijke foto's al op. Met de frequentie waarin tegenwoordig foto's gemaakt worden (om nog maar te zwijgen over de onderwerpen) zijn er maar HEEL erg weinig nog echt het bewaren waard. Als ik twee, drie leuke foto's per jaar scoor, is het veel. De rest is allemaal wel leuk om even tussendoor ergens te laten zien, maar gearchiveerd worden ze beslist niet. En de mooiste momenten van ons leven ? Daar hebben we eigenlijk bijna geen foto's van. Die ben je namelijk aan het beleven, niet aan het fotograferen ;-)
En nu voor een betaalbaar en praktisch plan. (printen is duur en je moet je bestanden weer inscannen om ze te bewerken)

Zet je foto's 3x op 3 HDD's. Leg deze op 3 plekken in een koele droge kast. Controleer ze allemaal om het jaar. Na een paar jaar kan je ze waarschijnlijk op een SSD of ander medium zetten mocht er een schijf dreigen te falen. Neem drie verschillende schijven. Als je na 4 jaar nog geen kapotte schijf heb kopieer dan alsnog een keer naar een andere HDD of ander medium.

Je kan ook voor een ander systeem gaan welke je gewoon laat draaien en foto's bij kan plaatsen. RAID (5 of 10 bijvoorbeeld). Het is een systeem waarbij meerdere schijven op een speciale manier de data verdelen zodat een schijf gewoon kapot kan gaan zonder dat dat consequenties heeft (vervang de kapotte door een nieuwe schijf en data wordt opnieuw verdeeld).

Toegevoegd na 46 minuten:
Met dank aan cryo

Zorg wel dat je goed nadenkt over in welk formaat je de foto's opslaat. JPG en DNG zullen een langere houdbaarheid hebben dan de specifieke RAW-bestanden die je mogelijk van camera trekt.

https://photographylife.com/dng-vs-raw

Toegevoegd na 8 uur:
Nog meer over RAID:

http://www.nascenter.nl/advies/raid.html

Een NAS is een behuizing voor HDD's die je in een netwerk kan zetten. Enige nadeel hiervan (ten opzichte van schijven verdelen over meerdere plekken) is dat als de NAS in een brand terecht komt je alles kwijt bent.

Toegevoegd na 8 uur:
Voor de leuk.
1000 GB(1TB)/100.000 aan foto's

printen (€0.10 st.)
10.000 euro per set (dubbel of driedubbel= 20.000/30.000)

HDD's stel dat je er 10 gebruikt (veel voor 10 jaar maar stel)
10x50 euro= 500 euro (met de prijzen van nu)
Waarschijnlijk is over vijf jaar 1TB echter spotgoedkoop, en wellicht in de vorm van een SD-kaartje te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Veel moeite maar ook veel veiligheid. Het enig overgebleven nadeel is dat je de bestanden regelmatig zult moeten converteren. Als voorbeeld: als je een WordPerfect-bestand hebt, dan kan dat bestand nog helemaal in orde en leesbaar zijn, maar als je geen WordPerfect meer hebt kun je er toch niets meer mee. Hetzelfde geldt voor bestanden die ooit specifiek voor de ZX80 zijn gemaakt. Die bestanden kunnen nog prima zijn, maar wat kun je ermee op een PC of op een smartphone?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Definieer regelmatig. Als je nu in DNG of JPG opslaat zie ik weinig problemen voor de 10 jaar die gesteld zijn door de vrager. http://photographyconcentrate.com/should-you-convert-dng/ "Hetzelfde geldt voor bestanden die ooit specifiek voor de ZX80 zijn gemaakt. Die bestanden kunnen nog prima zijn, maar wat kun je ermee op een PC of op een smartphone?" JPG en DNG en veel andere fotoformaten zijn juist niet voor een specifiek platform. De foto van je Androidtelefoon is op je PC en Mac en Linux en ... PC te bekijken. WP bestanden zijn alleen te openen in WP. JPG en DNG zijn juist te openen in veel meer software. Niet dat compatibiliteit geen issue is, maar met non-propietaire bestanden als JPG en het open DNG is "regelmatig converteren" een beetje overdreven statement lijkt me. Zal even wat toevoegen in het antwoord. RAW van je camera bewaren kan wel voor problemen zorgen.
Welk medium je ook gebruikt, zorg voor een backup oftewel: sla de data minstens dubbel op en neem dus je voorzorgsmaatregelen tegen elk denkbaar scenario waarbij de data zelfs op de beste drager niet meer leesbaar zou zijn.

Flashgeheugen blijft alleen goed als het regelmatig wordt gebruikt en zelfs dan nog zit er een groot verschil in kwaliteit. Je zal te maken hebben met enkele maanden tot enkele jaren bewaartijd.

De klassieke (verouderde) media boden zelfs maar een jaar of 5 zekerheid.

De beste oplossing lijkt mij een harde schijf. Die krijgen vaak 30 jaar om data te bewaren.

Een optische disc zelfs 100 jaar, maar dit gaat dan vooral over professioneel gemaakte discs. De discs die wij als particulier branden zullen al een jaar of vijf niet meer leesbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je een paar dingen verduidelijken/linken? -Flashgeheugen blijft alleen goed als het regelmatig wordt gebruikt
(waarom is dat? heb je een link die dat uitlegt?)
-Wat zijn klassieke media?
-HDD, 30 jaar? (Heb je daar een link van? En dat is dan actief in een systeem of juist opgeborgen? Ik zou al zeggen dat alleen buiten een systeem kan zijn, schijven uit een systeem uit 1985 lijken me eerder dood dan levend.) Heb al wat dode SATA-schijven hier. Laat staan het aantal ATA-schijven) http://lifehacker.com/how-long-your-hard-drive-is-likely-to-last-1462918832
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het 'gebruiken' van flashgeheugen was misschien een foute woordkeuze. En 'goed' blijven ook. Maar de data blijft alleen veilig bewaard als het flashgeheugen regelmatig stroom 'ziet'. Een HDD is echt gemaakt om 30 jaar data te bewaren. Waarschijnlijk is dit minder des te langer de disk actief is, vanwege slijtage. De vraag is ook niet of een HDD 30 jaar kan functioneren. Wel of na 30 jaar de data er nog op staat. En dat zal, zelfs bij een defecte schijf, het geval zijn indien deze correct is bewaard. (juiste temperatuur, niet gevallen, correct gebruikt, etc...) Een link kan ik niet geven (naar een boek).