zit in Windows 8 al een antivirusprogramma?

De consumentenbond zegt dat in Windows 8 al een ingebouwde virusscanner zit. Wij hebben een laptop die daarnaast als proefpakket ook McAfee heeft. Is de ingebouwde virusscanner voldoende en moeten we die op één of andere manier activeren? Of moeten we nog een aparte virusscanner aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Deze virusscanner van Windows 8 is actief als een andere virusscanner (zoals McAfee) niet actief is.

Microsoft beschikt standaard over een eigen virusscanner voor Windows 8, Windows Defender was sinds Windows Vista en 7 de basisbescherming tegen spyware en andere ongewenste software. Met de komst van Windows 8 en Windows 8.1 is de gelijknamige gratis virusscanner van Microsoft (Microsoft Security Essentials) geheel geïntegreerd in Windows Defender en automatisch actief wanneer er geen andere beveiligingssoftware op uw computer is geïnstalleerd.
Voor de basisbeveiliging van uw computer zou het dus ook niet noodzakelijk zijn om een aparte virusscanner voor Windows 8 te installeren. Maar uit diversen blijkt dat Windows Defender op Windows tot ernstig tekort schiet als het gaat om de algehele beveiliging van uw computer. Met name bij de detectie van onbekende c.q. zero-day malware scoort Windows Defender niet heel erg goed, en juiste de preventieve bescherming bij dergelijke onbekende / nieuwe malware is erg belangrijk voor de algehele beveiliging van uw computer.

Ook McAfee is geen geweldige scanner, dus je zou beter kunnen overgaan naar een gratis goede scanner als Avast of AVG.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ikzelf gebruik voor alle veiligheid Kaspersky Internet Security.
Deze kost bij mmoga.com slechts € 13,99.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Super, bedankt voor je uitgebreide reactie. En maakt Kaspersky je computer niet onnodig traag? Dat lees ik wel bij bepaalde antivirussoftware
SimonV
8 jaar geleden
Ik merk zelf niets van traagheid, maar een test zegt:
"Kaspersky’s gebruik van systeembronnen was dit jaar veel hoger dan verwacht en veel hoger dan we zouden willen. In het algemeen, was het CPU-gebruik, inactief, op zich ideaal. Het geheugengebruik, ook inactief, liep echter wat te hoog op." http://www.bestevirusscanner.com/kaspersky-virusscanner-2015/ Wat dat betreft lijkt Eset beter:
http://www.goeievraag.nl/computers-internet/veiligheid/vraag/531566/antivirus-programma-2014-volgens-experts
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedankt! Dan gaan we voor Eset