Iemand is binnengedrongen in de sociale media van mijn dochter. Moeten we hiermee naar de politie?

Mijn dochter heeft al een tijdje ruzie met een meisje. Waarover weet ik niet, maar dat doet er niet toe.
Vandaag is gebleken dat het meisje waarmee mijn dochter ruzie heeft, mijn dochter haar paswoord van Facebook, Twitter etc. heeft gekraakt en zo is binnengeraakt in de sociale media. Ze heeft alle gesprekken die mijn dochter met andere personen heeft gevoerd, gelezen.
Mijn dochter en ik hadden al snel door dat iemand op haar account zat en we hadden ook een vermoeden dat het dat meisje was. We hadden een aantal bewijzen en uiteindelijk heeft dat meisje bekend.

Nu is mijn vraag: moeten we hiermee naar de politie of moeten we het gewoon zo laten? Dat meisje woont een uur hier vandaan en heeft enkel de gesprekken gelezen, niets gestuurd naar andere personen.
En zal de politie ons serieus nemen? Of zullen ze alleen maar een les 'hoe kies je een sterk paswoord' geven?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je mag altijd aangifte doen van computervredebreuk in dit geval natuurlijk.
Maar wat schiet je hier mee op? er is zo te horen geen schaden geleden.
Ik kan me niet voorstellen dat, anders dan de aangifte opnemen, er niet zo veel mee zal gebeuren. Maar voor het zelfde geld wordt het meisje WEL vervolgd en moet ze zich bij de politie verandwoorden.

Ik denk dat je wellicht het beste alle wachtwoorden kunt wijzigen zodat het in de toekomst moeilijker wordt om deze te kraken. Wellicht ook handig om uw eigen dochter er op te attenderen het wachtwoord niet prijs te geven.

Misschien is het mogelijk om het voorval met de ouders van het meisje te bespreken (afhankelijk van het conflict en de houding van de ouders zou dit het beste resultaat op kunnen leveren).

Even over de strafbaarheid heb ik als bron de officiele wetstekst erbij gepakt.
als 2e een informatiepagina van de politie waarvan de volgende frase wellicht het meest betrekking heeft op de genoemde situatie.

"Hacking
Hacking betekent dat iemand toegang probeert te krijgen tot de gegevens van iemand anders, via het gebruik van computers en het netwerk. Het is strafbaar als dit gebeurt zonder toestemming van de eigenaar van die gegevens. Dit kan op verschillende manieren:
door het achterhalen van iemand zijn inloggegevens (door deze te raden of slimme vragen te stellen)
door iemand te dwingen zijn gegevens te vertellen (door bedreiging of chantage)
via Phishing"

Ten slotte heb ik een bron met informatie over de aansprakelijkheid van kinderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat de andere persoon heeft verteld klopt inderdaad. Als je naar de politie gaat zorg dan wel dat je bewijs hebt dat iemand de accounts heeft gekraakt (screenshots o.i.d?) aangezien dit anders heel moelijk te bewijzen is. Ook een tip: gebruik een ander wachtwoord voor elke verschillende account online!
Naar de politie. Het is strafbaar als iemand wachtwoorden gaat kraken.
Ik zou gewoon naar de politie gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar de politie gaan lijkt een grote stap, maar je kunt ook voor advies naar de politie. Je hoeft niet direct aangifte te doen van hacken. Zowiezo zou ik de wachtwoorden al veranderen, dan heb je dat probleem opgelost.
Wel denk ik dat een goed gesprek met de hackster nodig is. Dat ze dat deed was een gevolg. Daarom zou het achterhalen van de oorzaak van haar handelen toch wel het uitzoeken waard zijn, zodat dit zich niet veder kan ontwikkelen naar een nog naardere handeling van haar.
Te denken valt aan wat zij allemaal gelezen en gezien heeft om het account van je dochter. Dit meisje heeft geen idee van het mijn en dijn van een ander, dus mijn inziens is een goed gesprek noodzakelijk. Met of zonder politie, wederzijdse ouders of mediation.