Is dit een scam email? En hoe komen verzenders van een scam aan mijn emailadres?

Ik heb een rare Engelstalige email gekregen waarin stond dat er nog een erfenis, van een heel groot bedrag, openstond van een familielid. Zijn familie zou zogenaamd omgekomen zijn in een auto ongeluk. Nu willen ze dat ik naar een bepaald email adres een email stuur voor meer gegevens. (ze sloten trouwens af met Republic of Togo.)

Dit lijkt mij overduidelijk een scam. Maar omdat zij mijn achternaam in de mail gebruikten vroeg ik mij ten eerste af hoe ze daaraan gekomen zijn? En wat ik nou precies met dit mailtje moet gaan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Oplichting als je antwoord krijg je direct de vraag om geld over te maken om alles te regelen en de notaris de erfenis vrij te laten geven. Scam onzin en oplichtings emails zijn dat snel weg gooien die mail.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Minner geef eens een verklaring wat het antwoord is niet fout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je geeft geen antwoord op de vraag HOE de verzenders van email aan het mailadres van de vraagsteller zijn gekomen??!?! De - is niet van mij overigens, ik ben niet zo lafjes.... Dus in het vervolg iets beter de vraag lezen denk ik ronnie...
(no offense)
ronron1212
9 jaar geleden
@j4cjkje heeft niets met de vraag lezen te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nouja, het is een half antwoord... en halve minnetjes kunnen niet :-)
Hoe ze aan jouw gegevens komen, zul je wel nooit ontdekken. Er zijn teveel mogelijkheden.

Misschien hebben ze ergens een website gekraakt waar jij ooit je gegevens hebt ingevuld, en hebben ze op die manier jouw gegevens vanaf die website kunnen stelen. Ook is het mogelijk dat jouw computer een virus heeft gehad dat jouw gegevens naar de scammers doorstuurde. En het is natuurlijk mogelijk dat jij bij iemand anders in het adresboek staat, en dat de computer van die andere persoon zo'n virus had dat alle gegevens uit diens adresboek naar de scammers stuurde.

En zo zijn er vast nog veel meer mogelijkheden.

Je kunt het mailtje het beste meteen weggooien.

Als je reageert weten de scammers dat jouw e-mailadres bestaat en dat het wordt gelezen. Dat is voor hen waardevolle informatie - ze zullen jou dan des te vaker gaan scammen, en ze zullen jouw gegevens als "gecontroleerd juist" doorverkopen aan andere scammers.

Mocht je niet alleen reageren maar ook op hun voorstellen ingaan, dan is het scenario meestal dat je inderdaad die erfenis zult krijgen, maar dat er eerst een aanvraag moet worden ingediend, en dat kost dan een (nu nog) klein bedrag. Of je dat even wilt overmaken, daarna krijg jij je erfenis.

Als je hapt en het kleine bedragje overmaakt, blijkt steevast dat er een nieuw probleem opduikt. Nu moet er misschien een ambtenaar worden omgekocht, of je moet je identiteit bewijzen door een (nu groter) bedrag over te maken - waarbij natuurlijk beloofd wordt dat je dat bedrag tegelijk met de erfenis terugkrijgt.

Om een lang verhaal kort te maken: er is altijd iets nieuws, je moet telkens een nieuw bedrag betalen, en daar gaan ze net zo lang mee door tot jij de moed opgeeft.

Goed gezien dus dat dit een scam is!

Oh ja, je kunt als je wilt de politie inseinen. Maar die zitten met een onbekende verdachte in een onbekend land die op geen enkele manier kan worden achterhaald. Grote kans dus dat de politie wat formulieren zal invullen en dat het daarbij zal blijven.

Cryofiel