Hoe kan ik een grijze beveiligingsslotje in browser veranderen ?

Als ik wil inloggen met mijn laptop bij mijn.toeslagen.nl van de Belastingdienst dan verschijnt er een grijs slotje in mijn browser (Firefox). Wanneer ik wil inloggen op mijn computer (browser = ook Firefox)dan verschijnt er een groen slotje zoals het ook hoort. Wat zit er fout in mijn laptop?

SimonV
9 jaar geleden
Dit zou kunnen wijzen op malware. Hopelijk haalt AdwCleaner deze voor je weg.
http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/ Of Malwarebytes.
https://www.malwarebytes.org/
Reddie
9 jaar geleden
Je vraag is nogal onduidelijk.
1) Als ik wil inloggen verschijnt er een grijs slotje
2) Wanneer ik wil inloggen verschijnt er een groen slotje
Wat bedoel je nu eigenlijk?
En sinds wanneer bepaal jij hoe het hoort?
Reddie
9 jaar geleden
Zie vraag:
"Wat is het verschil tussen een groene of gouden beveiligingskoffer?"
tham
9 jaar geleden
Ik heb een computer en een laptop en als ik op mijn laptop wil inloggen (lees: geklikt op ""inloggen") dan verschijnt er een grijs slotje terwijl deze groen zou moeten zijn. Een grijs slotje betekent dat de eigenaar niet is geverifieerd dus m.i. niet veilig.
Inmiddels heb ik contact met Digid en zij zijn op dit moment aan het uitzoeken hoe dat kan. Overigens heb ik de laatste versie van Firefox dus daar ligt het niet aan. Binnen 2 dagen hoop ik antwoord te krijgen van Digid.

Antwoorden (2)

Je geeft het al aan: door in te loggen. als je niet bent ingelogd is er geen informatie beschikbaar wat niet gestolen mag worden. Dat kan pas als je ingelogd bent, maar dan gaat het slot erop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tham
9 jaar geleden
Als ik op de link ""inloggen"" klik dan moet het slotje al groen zijn want als ik inlog met een grijs slotje in de browser dan zijn mijn inloggegevens dus niet veilig. 2 maanden terug had ik ook zoiets bij MoneYouBank. Ik had toen als browser Google Chrome en toen ik voor de 1e keer daar wilde inloggen was het slotje groen, zoals het hoort, maar toen ik ingelogd was stond er ineens een gevarendriehoekje op het slotje in de browser. Ik heb toen MoneYou gebeld en zij vertelden dat zij de laatste wijzigingen van Google Chrome niet ondersteunden en dat waarschijnlijk ook niet in de toekomst zouden doen. Dus toen ben ik overgestapt naar Firefox maar daar heb ik dus dit probleem weer bij. Het is toch raar dat je voor elke site een andere browser moet gaan gebruiken om veilig te kunnen zijn???
Hier is het slotje ook gewoon grijs, ik vermoed dat je op je andere computer een verouderde versie van firefox hebt. Update deze en ook daar zal het slotje vermoedelijk grijs worden.

Verouderde software kan een beveiligingsrisico inhouden. Daarom kan je beter iets als secunia PSI downloaden en installeren, een tool die controleert of je software up 2 date is.

De kleur van het slotje is verder niet zo belangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat je voor je inlogt even op het slotje klikt en vervolgens op 'meer informatie' en dan op 'certificaat bekijken' om daar te controleren of de vingerafdruk wel telkens hetzelfde is. Zie je daar plots een andere vingerafdruk dan zou het wel eens kunnen dat je niet met de juiste website verbonden bent en sta je op het punt kostbare gegevens aan een malafide partij te bezorgen.

Toegevoegd na 16 uur:
Correctie van/aanvulling op mijn antwoord:

Het verschil tussen een groen en een grijs hangslot is afhankelijk van het type certificaat dat de website gebruikt. Mogelijk dat de browser waarin het slotje grijs blijft het type certificaat om een of andere reden niet kan controleren (misschien dat net dit de verouderde browser is).

Het belangrijkste blijft echter dat je de vingerafdruk controleert: zijn deze op beide pc's hetzelfde? Dan ben je met dezelfde verbonden.